Stor press på journalistiken
Sedan 1989 är det medieslag som satsar mest på journalistik som drabbats hårdast av annonstapp. Det konstaterar Institutet för mediestudier i en ny rapport.
Institutet för mediestudier har presenterat en sammantällning över mediemarknadens utveckling från 1989 till 2013. Den visar bland annat hur annonstappet för dagspressen började redan 1989 och att tappet sedan fortsatt med en accelaration de senaste åren.
Mellan 1989 och 2000 tappade dagspressen 20 procent av sina annonsintäkter. Under dessa år kunde dagspressen kompensera intäktsbortfallet med höjda priser för läsarna, prenumerationspriset höjdes under tio år med 40 procent. .
1989 bestod mediemarknaden av dagspress och public service, sedan dess har den diversifierat med reklam-TV, betal-TV, kommersiell radio, gratistidningar, webb.
I Simos analys, som gjorts av Jonas Ohlsson och Lars Truedsson, konstateras att mediemarknaden som helhet inte minskat. Konsumenterna lägger i princip lika mycket pengar på medier i dag som 1989 och annonsmarknaden är totalt ungefär lika stor. Men att fördelningen av intäkterna ändrats.
”Noterbart är att det är den sektor som anställer flest journalister som samtidigt pressats hårdast. (…) De nya medieslag som vuxit fram är inte i närheten av att göra samma satsningar på journalsitik som dagspressen”.
Och de frågar sig vilka konsekvenser detta kan få.