Gå direkt till textinnehållet

Stenbecks fotbollsaktier satsning för framtiden

Jan Stenbeck är en strateg som planerar långsiktigt. Han ser hur fotbollsklubbarna i Europa blivit allt starkare gentemot de nationella förbunden. I England kan exempelvis Manchester United skriva egna avtal om sändningsrättigheterna till sina matcher. Vad som händer utomlands kommer även till Sverige, brukar det heta.

Jan Stenbeck är en strateg som planerar långsiktigt. Han ser hur fotbollsklubbarna i Europa blivit allt starkare gentemot de nationella förbunden. I England kan exempelvis Manchester United skriva egna avtal om sändningsrättigheterna till sina matcher. Vad som händer utomlands kommer även till Sverige, brukar det heta.

Så kanske man skall tolka Jan Stenbeck och hans bolag MTGs köp av 17 procent av aktierna i Djurgården, vilket ger honom 10 procent av rösterna i fotbollsklubben. Stenbeck vill vara först på plan då fotbollsklubbarna får större makt över TV-sändningarna.

Men det kan naturligtvis också vara så att Stenbeck är djurgårdare och att det var med hjärtat han investerade sju miljoner i fotbollslaget. Troligare är nog att han som finansman ser de 17 procenten som en god investering inför framtiden, på samma sätt som han på 80-talet investerade i satellitkanaler långt före alla andra i Sverige och redan på 70-talet såg en framtid i mobil telefoni.

Annons Annons

– Ägande av idrottsklubbar är ett nytt fenomen i Sverige. Hittills har vi sett idrotten som en folkrörelse, men det tänkandet försvinner med stormsteg. Idrott har blivit business, säger medieforskaren Lars Ilshammar.

Utvecklingen i Europa går mot allt starkare fotbollsklubbar och svagare förbund. Medieföretag köper in sig i klubbar för att få ökad kontroll över sändningsrättigheterna.

“Stenbeck leker Murdoch”

De klassiska exemplen är mediemogulerna Silvio Berlusconi och Rupert Murdoch. Murdoch äger 10 procent av Premium Leauge-klubbar som Manchester United, Leeds United och Chelsea. Det är klubbar som omsätter hundratals miljoner kronor.

– Stenbeck leker Murdoch på hemmaplan. Marknaden är ännu inte mogen i Sverige. Men även svensk fotboll går mot starkare klubbar och Stenbeck vill vara med då scenariet ändras, säger Remy Nilson, chef på TV Sporten.

Jan Stenbeck kommer inte att kunna ta över TV-rättigheterna till fotbolls-VM och allsvensk fotboll på överskådlig tid. De kommande fem årens rättigheter till TV-sändningar av allsvensk fotboll innehas av bolaget ISPR Nordic – som även har rätt att förlänga kontraktet ytterligare fem år.

ISPR Nordic är ett dotterbolag till Kirsch Media Group, en tysk jättekoncern som nyligen köpte rättigheterna till fotbolls-VM åren 2002 och 2006 för den hisnande summan 15,3 miljarder kronor. SVT, TV4 och Canal Digital köpte nyligen gemensamt rätten till att sända fotbolls-VM 2002 av Kirsch.

SVT och TV4 har även köpt rättigheterna att sända sammandrag av allsvenska fotbollsmatcher av ISPR. Canal+ däremot har betalat ISPR för rätten att sända hela matcher live varje tisdag.

Stenbeck har dock genom ett avtal med Telias kabel-TV-bolag Com hem lyckats kapa åt sig rättigheterna till satellitsändningen av allsvensk fotboll. Com hem har rättigheterna till pay-per-view för allsvensk fotboll via kabel. Tittaren betalar ungefär 60 kronor för varje match de ser. Com hem har i sin tur sålt satelliträttigheterna vidare till Viasat, ett företag som ingår i Stenbecksfären.

EU oroligt för sändningsrättigheterna

Lars Ilshammar är orolig för att public service kanalerna kommer att bli de stora förlorarna när medieföretag äger hela kedjan; från aktörerna, distributionen av programmen till TV-kanalen.

– Public service-kanalerna kommer att bli utestängda från arenorna därför att de inte kommer att ta råd att betala de summor som kommersiella medieförtag kräver, säger Lars Ilshammar.

Även EU har oroat sig för denna utveckling och det har varit diskussioner om att privata medier skall dela med sig av sina exklusiva rättigheter till idrottsevenemang till public service- kanaler.

pj@sjf.se

Fler avsnitt
Annons Verifiera
Fler avsnitt

Senaste numret

Gerda Nilsson-Tysklind, Kalla fakta, klippare.
Fler avsnitt
Fler avsnitt