Stämman sade ja till TV-affären
98 procent av aktieägarna vid Alma Medias extra bolagsstämma röstade i dag för en försäljning av broadcastingdivisionen till Bonnier/Proventus.
98 procent av aktieägarna vid Alma Medias extra bolagsstämma röstade i dag för en försäljning av broadcastingdivisionen till Bonnier/Proventus.
Alma Media delas enligt dagens stämmobeslut upp i två bolag. Å ena sidan broadcastingdivisionen, som omfattar 23,4 procent av rösterna i TV4, helägandet av finska reklamkanalen MTV3, kanalen Subtv och majoritetsägandet i radiokanalen Radio Nova. Å andra sidan Alma Nova, med framför allt tidningsutgivning som verksamhet.
Bonnier och Proventus köper därefter hela broadcastingdivisionen, via det nybildade bolaget Nordic Broadcasting Oy, för 4,2 miljarder kronor. Detta finansieras delvis genom att bolagen säljer sina Alma-aktier, för 3.1 miljarder.
Största ägare i Alma Nova efter affären blir försäkringsbolaget Sampo.
Diskussionen om de olika buden på Alma pågick i drygt tre timmar. Bland annat ville Schibsted, som har en mindre post i Alma Media, att beslutet om försäljning skulle senareläggas. En majoritet röstade dock nej till detta.
mj@journalisten.se