SR sparar inget på utlagd produktion
Ökad rörlighet och större kreativitet. Det hoppas Sveriges Radio på när allt fler radioprogram läggs ut på externa produktionsbolag. Men billigare blir det inte.
Ökad rörlighet och större kreativitet. Det hoppas Sveriges Radio på när allt fler radioprogram läggs ut på externa produktionsbolag. Men billigare blir det inte.
Kulturprogrammet Flipper, Sveriges Radio P3, görs numera av produktionsbolaget Filt AB. Ytterligare två bolag producerar program för P3 under våren.
Anledningen till att Sveriges Radio nu låter fristående produktionsbolag göra hela programserier beror på att SR i sitt avtal med staten, det så kallade sändningstillståndet, fått i uppdrag att öka ”antalet produktionsutläggningar, samarbetsprojekt och inköp av program”.
– Det står i avtalet att vi ska öka inköpen. Jag tycker dessutom att det är nyttigt för oss att det kommer in bolag som gör ny och spännande radio, säger Ulla Svensson, gruppchef för aktualiteter på P3 och ansvarig för Flipper.
Förutom Flipper görs två andra program av produktionsbolag. Ketchup Fanclub görs av A-one Produktion och bolaget The Jolly Patron gör Barrljunga.
Filt gjorde även sju Flipper-program under sommaren då den dåvarande redaktionen hade semester. För Ketchup Fanclub och Barrljunga är det första gången de produceras av fristående bolag.
Filt var dock inte först. Produktionsbolaget Efti AB gjorde redan år 1998 åtta avsnitt av programmet Klagomuren.
– Det är roligt att vara beställare. Då måste vi verkligen precisera vad vi vill ha. Därför är det nyttigt att handla med produktionsbolag, säger Ulla Svensson.
Kulturdepartementets krav att SR måste anlita fler produktionsbolag kommer dock inte att spara några pengar för SR, snarare kan det bli tvärt om.
Fasta kostnader måste betalas
Fortfarande har SR stora fasta kostnader i lokaler, teknik och personal som måste betalas även om program köps in från fristående bolag.
För att få ner kostnaderna för produktionen av Flipper hyr exempelvis Filt studiotid på SR. Utan denna lösning skulle SR tvingas betala dubbla kostnader eftersom man skulle få betala lön för tekniker som skulle stå utan arbetsuppgifter.
Roger Dackegård, en av tre delägare i Filt, anser att produktionsbolagen kan ge SR en kreativ injektion.
– SR talar om att det måste skapas rörlighet inom företaget. Men det är svårt och krångligt att byta redaktion inom bolaget, säger Roger Dackegård, som jobbat som vikarie och projektanställd på SR sedan mitten på 90-talet och gjort allt från barnradio till dokumentärer, nöjesprogram och kultur.
Det var då han insåg hur stelt och svårt det var att pröva på olika genrer som han och kollegan Erik Roll, som även han har jobbat på SR, beslutade sig för att starta Filt.
Produktionsbolag ger frihet
– Vi uppfattade SR som oflexibelt och trögt. Produktionsbolaget ger oss friheten att pröva på olika genrer. Det finns naturligtvis ekonomiska risker med eget bolag, men hellre det och få ha friheten och rörligheten, säger Roger Dackegård.
Han och Erik Roll har varit på studiebesök på Unique, Englands största radioproduktionsbolag. Unique gör program för bland annat BBC, som anlitat fristående bolag i över tio år. Unique arbetar även för kommersiella kanaler, men det är något som Filt ännu inte är intresserade av.
– Public service och de kommersiella kanalerna i Sverige är två helt skilda världar, säger Roger Dackegård.
Journalistklubben på SR har i princip inget emot att program köps in från produktionsbolag, under förutsättning att bolagen arbetar utanför SR, har egna lokaler och egen utrustning. Det har hänt att SR anlitat journalister med enskild firma och låtit dem jobba som om de vore anställda. De har sin arbetsplats på SR och använder företagets utrustning.
Journalistklubben har även noterat att medarbetare som tvingats sluta därför att de närmat sig LAS-gränsen efter några veckor kommit tillbaka och börjat arbeta som egna företagare på sitt gamla jobb.
Även projektanställda har fått beskedet att de endast kan få jobba vidare om de bildar enskild firma. Enligt klubben är det ett sätt för SR att kringgå LAS och smygvägen uppfylla staten krav på att anlita fler produktionsbolag.
Klubben är även orolig för att SRs trovärdighet kan bli ifrågasatt om produktionsbolag även jobbar för andra medier som inte har ett public serviceuppdrag.
pj@sjf.se