Gå direkt till textinnehållet

Sports Illustrated räddas – återanställer delar av personalen

Den klassiska sporttidningen Sports Illustrated kommer fortsätta att ges ut i minst tio år till. Det efter att ägaren hittat ett nytt bolag som vill producera tidningen.

I januari fick alla 100 anställda på Sports Illustrated veta att de sägs upp, då bolaget som gett ut tidningen inte betalat 3,75 miljoner dollar för rätten till varumärket till ägaren Authentic Brands Group. Det var då oklart om tidningen skulle kunna fortsätta komma ut.

Men nu kommer lugnande besked för tidningens läsare och – delvis i alla fall – för dess anställda.

Sports Illustrated

Grundandes 1954 och ägdes fram till 2018 av Time inc., som även gav ut Time Magazine. Sedan 2018 har Authentic Brands Group ägt varumärket, och tidningen har producerats av The Arena Group genom ett avtal. Avtalet upphörde efter att The Arena Group inte betalat licensavgiften.

Authentic Brands Group äger rättigheter till flera över 50 olika varumärken och till användningen av kändisar så som Muhammad Ali, Elvis Presley och Marilyn Monroes namn.

Det står nämligen klart att bolaget Minute Media, som ger ut  olika sportsajter, tar över utgivningen av magasinet. Ett avtal som sträcker sig över 10 år, med möjlighet att förlängas upp till 30 år, har tecknats mellan parterna, rapporterar New York Times.

”I den digitala eran är det fortfarande  ganska svårt att bygga ett eget varumärke och få folk att känna till och beundra det. Så när du får möjligheten att arbeta med och växa ett ikoniskt varumärke som Sports Illustrated tar du det”, säger Minute Medias vd Asaf Peled till New York Times.

Minute Media uppger för New York Times att de tänker fortsätta ge ut papperstidningen utöver att satsa digitalt. De ska också återanställa delar av personalstyrkan, men hur många återstår att se.

 

Kommentarer

Lämna ett svar

Vi hanterar läsarkommentarer som insändare. Regler för kommentarer.

Fler avsnitt
Fler videos