Sjuprocentigt annonstapp för Mittmedia

21 juni, 2017

Mittmedias årsbokslut för 2016 visar ett resultat på 89 miljoner kronor. Koncernen tappade sju procent av annonsintäkterna och drygt åtta procent av prenumeranterna, jämfört med 2015.

Mittmedias resultat före avskrivningar (EBITDA) uppgick till 89 miljoner kronor, att jämföra med 126 miljoner 2015. Det operativa resultatet före avskrivningar uppgår till 148 miljoner, (183 miljoner 2015), vilket ger en marginal på sju procent.

Koncernchefen Per Bowallius säger i ett pressmeddelande att han är nöjd över att man kunnat hålla uppe resultatet trots den negativa utvecklingen på annonsmarknaden.

Koncernens annonsintäkter minskade med sju procent jämfört med föregående år. Printintäkterna tappar mer: de digitala annonsintäkterna var i nivå med 2015 och radiodelen ökade sina annonsintäkter.

Mittmedia tappade var tolfte prenumerant under året. Upplageintäkterna minskade dock bara med två procent, efter genomförda prisökningar.

Kommentarer

Det finns 1 kommentar på sidan.


Kommentera
Kommentarer på Journalisten är till för yrkesdebatt och är förhandsmodererade. Det innebär att de inte kommer att publiceras direkt. Kommentarer som innehåller hat, hot eller personpåhopp kommer inte att publiceras. Journalistens ansvariga utgivare ansvarar även för kommentarsfältet.
Inlagt av Rolf tors, 2017-06-22 04:14
Fem tjänster bort från Barometern, åtta procent bort av prenumeranterna, och sju procent bort av annonsintäkterna. Ännu värre ser det ut om man läser av trenderna och takten i förändringarna, det här är inte en engångsföreteelse. Detta är minst sagt något av en seismisk katastrof, eller del av den. Lär sig folk inte någonting. Media talar högdraget om 250 år av pressfrihet, och att vara demokratin. När det gäller annonsörer eller läsare finns ingen pressfrihet eller demokrati. Det är inte annonser folk avskyr, det är att få något nedkört i halsen man inte bett om eller valt att läsa, antingen det gäller annonser eller politiska åsikter. Jag är själv ett exempel. Igår läste jag GP, plötsligt fick jag ett av dessa djupt hatade popups. Där stod: Du använder annonsblockerare, det skadar våra intäkter, med en inbjudan att klicka för att fortsätta läsa. Min reaktion, urförbannad, släckte sajten omedelbart, och till vidare är den struken från min morgonläsning. Inte den mest robusta forsknings-pekpinne kommer att styra mina val. Jag är, och kommer alltid att vara, i autonom, exklusiv och totalitär kontroll av vad jag läser. Jag inbjuder alla, men behöver ingen.

Senaste numret

Prenumerera

Nyhetsbrev

Prenumerera på nyhetsbrevet

Säg upp din prenumeration här

Hatad
SVD söker medarbetare
Journalistfonden stipendier

Ansvarig utgivare: Helena Giertta. Allt material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt. Citera gärna, men ange källan. Information om cookies