Gå direkt till textinnehållet

Scherman kräver snabbt besked

TV4s VD Jan Scherman kritiserar regeringen för att beskedet om koncessionsavgiftens storlek och utformning drar ut på tiden och kräver att avvecklingen av avgiften inleds omgående.

TV4s VD Jan Scherman kritiserar regeringen för att beskedet om koncessionsavgiftens storlek och utformning drar ut på tiden och kräver att avvecklingen av avgiften inleds omgående.

Regeringens utredning om koncessionsavgiftens utformning och storlek har blivit försenad. Den skulle ha presenterats i januari, men har fått förlängd tid till den 1 maj. Men Jan Scherman, VD för TV4, anser att förseningen är olycklig och att det är viktigt att TV4 får ett snabbt besked om avgiften. Detta framför allt på grund av den allt hårdare konkurrensen, som gör att antalet personer som endast kan se SVT och TV4 snabbt minskar.

– Devalveringen av TV4s sändningsfördel har varit snabb och dramatisk. Det är därför av avgörande betydelse att avvecklingen av koncessionsavgiften inleds omgående, säger Jan Scherman i ett uttalande.

1991 hade TV4 reklammonopol till 55 procent av TV-tittarna. I fjol var motsvarande siffra 29 procent, enligt en undersökning från analysföretaget MediaVision. I den mest attraktiva målgruppen, 15-44 år, har minskningen varit ännu tydligare, enligt TV4: kanalen har här förlorat 35 procent av de individer man hade reklam-ensamrätt till 1994.

Fler avsnitt
Fler videos