Scanpix affärsplan en ödesfråga för TT
Fem medarbetare på TTs videoredaktion kommer att flyttas över och ledas av systerverksamheten Scanpix i Marieberg. Men Scanpix affärsplan för video har gjort TTs journalistklubb allvarligt oroad. Klubben tolkar denna som att Scanpix budskap är att framtida intäkter inte ska komma enbart från mediekunder.
– Det talas om att videoredaktionen ska göra uppdragsjobb. Om detta kommer att handla om att sälja uppdrag till företag så är det helt i strid med de pressetiska reglerna. Det är väldigt oroande, och jag menar att det faktiskt handlar om en ödesfråga för hela branschen, säger Sara Rörbecker, ordförande för TTs journalistklubb.
Journalistklubben har riktat frågor till TT-ledningen om hur TTs och Scanpix redaktionella trovärdighet ska vidmakthållas. I ett mejl till journalisterna skriver redaktionschefen Mats Johansson att de etiska reglerna är grundläggande för TT men att TT-ledningen också är medveten om att videoverksamheten inte nått lönsamhet och att man där måste ha stor flexibilitet och lyhördhet inför kundernas efterfrågan.
Thomas Peterssohn, TTs VD, kommenterar:
– I uppdragsverksamheten tänker vi oss primärt mediekunder. Som koncern säljer vi visserligen till företag, TT Spektras dotterbolag gör kundtidningar, men den redaktionella verksamheten ska hanteras separat. Journalisternas oro tror jag handlar om de personalminskningar vi genomför. Paul Frigyes