Sajt förmedlar mobilkamerabilder
Fotografier tagna av allmänheten intog en central roll under veckorna med terrorbombningar och terroristjakt i England. Företaget Scoopt uppmanar allmänheten att via dem sälja sådana bilder till pressen.
Fotografier tagna av allmänheten intog en central roll under veckorna med terrorbombningar och terroristjakt i England. Företaget Scoopt uppmanar allmänheten att via dem sälja sådana bilder till pressen.
I Skottland har ett företag etablerats som vill bevaka rättigheterna och agera som mellanhand för de som vill sälja bilder till pressen. Frågan om allmänhetens egen bilddokumentation och dess kommersiella potential aktualiserades efter att flera bilder från vanliga medborgare som råkat vara på plats publicerades under veckorna med terrordåd och terroristjakt i England, bland annat från människor som flyr en tunnelbanevagn efter en bomb och bilder efter att polisen tvingat ut två terroristmisstänkta på sina balkonger.
I brittiska medier har också förts en debatt om det etiskt försvarbara att publicera dessa bilder.
Företaget Scoopt, som säger sig ha bild- och mediekunnig personal, vill fungera som ”en länk mellan gatan och nyhetsdesken” som snabbt kan sälja unika mobilbilder till pressen.
På Scoopts hemsida lanseras begreppet ”medborgarjournalister” för att beskriva det man avser. För att sälja bilder via Scoopt ska man först registrera medlemskap i Scoopt, som har etablerats enbart för att hjälpa medborgarjournalister att förmedla bilddokumentation med allmänintresse från mobilkameror till medierna. Tanken är att Scoopt även ska kunna sälja och leverera videosnuttar till medierna framöver.
pf@journalisten.se