Gå direkt till textinnehållet

Så ska Aftonbladets lokala storsatsning bära sig

Aftonbladet räknar med att öppna flera lokalredaktioner de kommande åren. Liknande satsningar har gjorts förut, men lagts ner. Lotta Folcker, chef för Aftonbladet Labs, ser flera skäl till att det kommer att funka den här gången.

På måndag öppnar Aftonbladet sin nya Malmöredaktion, och då presenteras hur många och vilka som ska arbeta på redaktionen.

– Det jag kan säga är att det är en mindre redaktion och en ny typ av redaktion. Vi kommer att ha journalister på plats, men också arbeta med ny teknik såsom robotjournalistik, säger Lotta Folcker.

Så ni använder robotar för att bevaka till exempel fastighetsaffärer?
– Ja, och lokal sport bland annat.

Annons Annons

Hur många fler lokalredaktioner planerar ni för?
– Vi tittar på södra, västra och norra Sverige. Vi får se vad vi hinner med men planen är absolut att öppna fler lokalredaktioner de kommande åren.

Är Malmöredaktionen ett projekt eller mer permanent? Handlar det om fasta anställningar?
– Vi behöver förstärka journalistiken i Malmö och Skåne, det händer oerhört mycket där. Så den satsningen är stor och långsiktig. Däremot har vi inte bundit upp oss med fasta anställningar ännu. Vi får se vad den här satsningen ger.

Liknande försök med lokala satsningar har gjorts förut, men de har fått läggas ner efter ganska kort tid. Vad talar för att det ska fungera den här gången?
– Det som inte har funkat tidigare är ekonomin; journalistiken har ju fungerat bra. Men det har varit för dyrt med lokala redaktioner. Det är den nya tekniken som gör detta möjligt. Papperstidningarna har det tufft, och det är inte de vi kommer att konkurrera med. Konkurrensen kommer från Google och Facebook. Där får annonsörerna ingen kontext, som de får i en digital nyhetssajt. Vi vet att det finns annonsörer som vill ha den kontexten och som saknar platser att annonsera på. Det vi bygger nu är en räckviddsprodukt med lokala destinationssajter.

Så det är annonser, inte betalväggar som ska dra in pengar?
– Ja, och vi samarbetar gärna med andra medier på annonssidan.

Expressen finns ju redan i Malmö, med Kvällsposten. Kommer ni att samtala med dem?
– Vi är öppna för alla slags samarbeten på annonssidan. Vi stänger inga dörrar.

Fler avsnitt
Fler videos