Gå direkt till textinnehållet

Så lyckas du med bokprojektet

Ett stipendium gör ofta skillnaden mellan skrivdrömmar och utgiven bok. Men det går också att skriva reportagebok på ren vilja.

Den 1 maj är sista dag att ansöka om de tolv litterära arbetsstipendier för sakprosa eller skönlitteratur som stiftelsen Natur & Kultur utlyser årligen. Med en summa på 100 000 kronor är stipendierna bland de största. Och konkurrensen är tuff; runt 500 ansökningar kommer in per år.

Ofta får man höra att man måste ha publicerat sig tidigare för att ha en chans att få större stipendier. Men enligt projektledaren på N&K Karin Tengby är juryns fokus projektbeskrivningen och hur troligt det är att den kan bli verklighet, inte vad personen gjort innan.

– Har man gett ut böcker innan är det kanske ett kvitto på att idén kommer att bli någonting. Men en riktigt bra ansökan där idén känns unik och där det känns trovärdigt att personen kommer att kunna skriva har absolut en chans, säger hon.

Har man större chans om man gjort mycket research?
– Det tror jag inte, utan det viktiga är att det verkar rimligt att projektet kan genomföras. I den mån kända namn har företräde är det om de är bättre på att uttrycka vad de vill göra.

Journalisten och författaren Christian Catomeris tror att hans långa erfarenhet bidrog till att han 2016 fick ett av N&Ks stipendier, för det som skulle bli boken Efter attentaten. Att han tidigare skrivit böcker spelade roll, menar han, liksom att han hade ett bokförlag som ville ge ut boken.

– Men framför allt vet jag numera bra hur jag ska formulera vad jag vill göra. Det som fångar intresset är ofta att visa: varför är det här viktigt, vad står på spel? Jag försöker inte ge mig på ämnen som inte är angelägna, men det gäller också att få andra att känna det.

Christian Catomeris flyttade tillsammans med sin familj till Frankrike ett halvår för att jobba heltid med research och skrivande.

– Jag hade inte kunnat skriva den här boken annars.

Guldspadevinnande författarduon Moa Kärnstrand och Tobias Åkerblom tog en motsatt väg när de 2014-2017 skrev den grävande reportageboken Modeslavar, deras första. De fick ett mindre stipendium tidigt i processen som delvis finansierade en researchresa, men under stor del av tiden skrev de boken vid sidan av andra jobb. En del av finansieringen kom också från frilansjobb som de gjorde under sina resor.

– Vi jobbade på med den hela tiden, drev vår egen lilla tvåmansredaktion, totalt säkert ett års effektiv tid. Ska man skriva en bok av den här sorten måste man kanske vara beredd att jobba extra mycket under en period, säger Moa Kärnstrand.

Bokkontrakt fick de något drygt år in i processen, efter att ha skrivit en kapitelindelning och ett provkapitel. Modeslavar har gett desto mer i efterhand i form av priser, föreläsningar och en skjuts i karriären.

– Framför allt är det oerhört roligt att skriva bok. Det är så otroligt givande att få djupdyka i något, till skillnad från att bara skrapa på ytan som många journalister gör i dag.

 

Tips för att lyckas med bokprojektet:

Christian Catomeris:
– Ha ett angeläget ämne som kan bli en bok man vill läsa.
– Helst om något det inte gjorts så mycket om.
– Visa hur ämnet kan gestaltas och bli bok.
– Du behöver något som visar din skrivförmåga. Det skulle kunna vara någon som intygar det, eller en bra artikel.

Moa Kärnstrand:
– Fundera över hur mycket tid det kommer att ta och om du är beredd att lägga den. Gör en rimlig kalkyl.
– Ha klart vad du vill berätta innan du tar kontakt med ett förlag. Man får bara en chans. Testa idén på folk innan, ta hjälp av andras hjärnor. Skriv en synopsis.
– Välj gärna ditt nördiga intresse, då kommer du skriva på ren glädje. Det kan vara allt från krim till trädgård.

Fler avsnitt