Gå direkt till textinnehållet

Rykten blir presskällor vid stora affärer

Rykten används som källor i ekonomijournalistiken om försöken att sälja bilfabrikanterna Volvo och Saab, konstaterar den mediegranskande sajten Second opinion.

Second opinion har talat med Pia Gripenberg, chef på Dagens Nyheters ekonomisida, och Linus Paulsson, chef på Dagens Industris nätupplaga Di.se, som båda bekräftar att man bygger artiklar på rykten.

Men, även rykten måste dubbelkollas och regeln att det ska finnas två av varandra oberoende källor gäller även här, anser de.

Båda skiljer också på rykten och rykten.

"När det gäller utländska tidningar förlitar så förlitar vi oss på exempelvis Wall Street Journal och Financial Times. De är mycket trovärdiga tidningar som vi litar på och vars källor vi refererar till", säger Pia Gripenberg till Second opinion.

Linus Paulsson påpekar att det i den här typen av affärer förekommer rykten och att det är en avvägning vad som ska publiceras och inte.

"Rykten är en del av spelet kring stora globala affärer och om ett rykte påverkar exempelvis en börskurs är det intressant att referera till desa rykten som alltså påverkat den värld vi bevakar", säger Linus Paulsson till Second opinion.

Pia Gripenberg och Linus Paulsson är eniga om att det finns en risk att tidningarnas trovärdighet sjunker om de bygger sina artiklar alltför mycket på rykten.

Profilen

”Socialreportaget finns knappt längre”

Christoffer Hjalmarsson har levt 36 dagar på gatan och suttit 30 dagar i fängelse.
Fler profiler
Fler avsnitt