Gå direkt till textinnehållet

Reporter tröttnade på attPR-konsulter styr nyheter

Dagens Medias reporter Rolf van den Brink tröttnade på PR-företagens spel med medierna och beslöt sig för att lura MTVs PR-konsult. – Hellre det än att vara PR-avdelningens marionett, motiverar han sin lögn.

Dagens Medias reporter Rolf van den Brink tröttnade på PR-företagens spel med medierna och beslöt sig för att lura MTVs PR-konsult.
– Hellre det än att vara PR-avdelningens marionett, motiverar han sin lögn.

För några veckor sedan fick Dagens Media veta att VDn i MTV var på väg att bytas ut men tidningen hade inte lyckats få tag i namnet på den nye VDn.

– Efter en del ringande sa tidigare VDn att de ville gå ut exklusivt med nyheten i Vision en söndag, berättar Rolf van den Brink.

Han hänvisades till MTVs PR-konsult och berättade att pappersversionen av Dagens Media skulle komma två dagar efter Vision.

PR-konsulten gick då med på att släppa namnet på nya VDn om van den Brink lovade att inte lägga ut något på webben innan Visions publicering. Det lovade han men bröt sen löftet och lade ut nyheten på webben redan på lördagen.

– Jag gjorde det för att skapa debatt, motiverar Rolf van den Brink.

Enligt Rolf van den Brink har det blivit vanligare att journalister ingår överenskommelser med PR-konsulter och företag att hålla på nyheter tills man fått klartecken.

– Det är fel att journalister och PR-konsulter över huvudet på läsarna förhandlar om exklusiva nyheter i utbyte mot ett utrymme i tidningen. Vår strategi i normalfallet är att vi hellre går miste om en exklusiv nyhet än ingår löften med PR-konsulter.

Daniel Frodin som skrev för Vision om nya VDn på MTV säger att han blev tipsad av PR-konsulten om nyheten men att hon inte ställde några villkor om tidpunkt för publicering.

– Sådana krav har jag mött ganska många gånger men jag har aldrig gått med på det, uppger Daniel Frodin.

sw@sjf.se

Fler avsnitt
Fler videos