Regeringen föreslår ny radio- och TV-lag
Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till ny radio- och TV-lag.
Enligt förslaget ska bestämmelserna om placering av reklam och reklamavbrott förenklas, samtidigt som regler om produktplacering och nya annonstekniker införs.
Tillämpningsområdet för lagen utvidgas till att omfatta alla audiovisuella tjänster oavsett sändningsteknik.
Ett syfte med de nya reglerna är även att öka tillgängligheten för personer med funktionsnedsättning, genom att TV-sändningar och beställ-TV i högre grad görs tillgängliga genom textning, tolkning eller liknande.
– Den nya radio- och TV-lagen innebär många förbättringar och förenklingar jämfört med tidigare lag, säger kulturminister Lena Adelsohn Liljeroth i ett pressmeddelande.
Regeringen föreslår även lättnader för kommersiell radio för attt skapa förutsättningar för livskraftiga radioföretag och bidra till mångfalden och konkurrensen på hela radioområdet.
Åttaåriga tillståndsperioder, slopade innehållskrav och bättre möjligheter till sponsring är några av delarna i det nya system som också innebär att alla tillstånd utlyses på nytt genom slutna anbudsförfaranden vid tillståndsperiodernas slut.
Radio- och TV-verket och Granskningsnämnden för radio och TV, ska enligt förslaget bilda en ny gemensam myndighet.
Regeringen lämnar en proposition till riksdagen våren 2010. Den nya lagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2010.