Recensionsböcker – billig men missbrukad reklam
Stora tidningsredaktioner kan få upp till 25 böcker per dag, och Albert Bonniers förlag sänder ut 20-30.000 recensionsexemplar varje år, rapporterar P1 Kulturnytt. Foto: Andrzej Tokarski, Fotolia
Inför öppnandet av bokmässan i Göteborg rapporterar P1 Kulturnytt fenomenet med recensionsexemplar till redaktionerna. Bland annat intervjuar Kulturnytts Sofia Olsson förläggaren Svante Weyler på Norstedts, som menar att recensionsexemplaren är ett billigt sätt för bokförlagen att få marknadsföring. Brutus Östling, förläggare på Symposion, säger dock att han dragit ner på antalet recensionsexemplar, och i Kulturnytt framkommer också att det förekommer missbruk av recensionsexemplaren på redaktionerna. Bland annat rapporteras om exempel där recensionexemplar avsedda för tidningarnas recensenter raskt hamnat i skyltfönster på antikvariat. Kulturnytt ställer frågan om det vore rimligare – för att undvika missbruk – att redaktionerna fick betala för de böcker de vill recensera. Östling och Weyler avvisar dock idén och menar att det skulle innebära att de smala böckerna skulle försvinna från tidningarnas recensionssidor.