Radiobranschen positiva till digitalradio
De största aktörerna på radioområdet är överens om att det behövs en digital form för distribution av radiosändningar och vill ha klara och tydliga spelregler för tillstånd, skriver Radio- och TV-verket i slutrapporten Framtidens Radio som i dag överlämnades till regeringen.
Radio- och TV-verket har tagit fram ett underlag för olika tekniker för att digitalt distribuera ljudradio. Däremot har det inte varit utredningens uppgift att föreslå hur radio ska distribueras i framtiden. Verket konstaterar dock att det är av stor vikt att den framtida radioteknik som väljs är till nytta för lyssnarna och harmoniserad med övriga Europa.
I rapporten konstateras att ungdomar själva vill bestämma var, när och hur de tar del av innehåll i medierna, exempelvis via Internet och i mobiltelefon. Enligt en konsumentundersökning som presenteras i rapporten vill 45 procent av radiolyssnarna ha fler och nya funktioner i radio. De vill också ha ett större utbud av radiokanaler över hela landet.
Radiobranschens aktörer, både public service och kommersiella radioföretag, förordar DAB+, som är en uppgraderad version av DAB-standarden (Digital Audio Brodcast) och som kan ge plats för omkring 80 rikstäckande radiokanaler på sikt. FM-nätet räcker inte till, det finns inte frekvensutrymme för fler radiokanaler i dag.
– Det är ett styrkebevis att vi nu är enade i radiobranschen mellan public service och kommersiell radio. Vi har en gemensam ambition att utveckla radiomediet för att ge lyssnarna ett bredare och bättre innehåll, säger Kerstin Brunnberg, VD på Sveriges Radio i ett pressmeddelande.
– Det viktiga är att radion ges förutsättningar att utvecklas och att lyssnarna i landet får tillgång till fler radiokanaler, säger Staffan Rosell, VD på SBS Radio. För att en digitalradiosatsning i Sverige ska bli framgångsrik krävs att det skapas goda villkor för den privata radions digitalisering. Blir det verklighet kommer vi helhjärtat att ställa oss bakom en digital radioutbyggnad.