Gå direkt till textinnehållet

Promedias vd: Vi ska ha Saxopress

I augusti nästa år ska tidningarna i Promedia ha 100 färre tjänster och tjäna 100 miljoner mer. Det säger Promedias vd Nils Engström. Själv slutar han efter sommaren.

16 utredningsprojekt har jobbat det senaste halvåret med att ta fram förslag på hur tidningarna ska kunna samordnas och tjäna mer pengar. Nu finns förslagen och de ska mbl-as så snart som möjligt.
Före det vill inte koncernledningen diskutera förslagen i detalj, men en del släpper vd Nils Engström.
– Dels finns det rena överlappningstjänster, dvs att vi gör samma sak på flera ställen. Men den stora delen handlar om att standardisera våra flöden. Vi ska ha samma redaktionella system, samma annonssystem och samma system för privatmarknad (prenumeration).
–Det innebär inte tvunget att man måste centralisera till vissa orter, utan tvärtom går det bra att sitta på olika ställen om bara systemen är desamma.
Har ni bestämt vilket redaktionellt system det blir?
– Vi kommer att fortsätta arbetet med layoutstyrd produktion men vi har idag fyra-fem olika system på våra tidningar. Alla kan inte bli nöjda vilket vi än väljer. Därför väljer jag, och det blir Saxopress som vi har i Västerås.
Kommer ni att samordna layouten mellan tidningarna?
– Nu tassar vi in på ett område där vi inte har färdiga förslag. Ingen av tidningarna kommer att se ut som de andra. Men det är klart att stilsorter och annat på sikt ska vara samma.
Har ni diskuterat att skapa en gemensam nyhetsbyrå eller lägga ut journalistiskt arbete utanför koncernen?
– Nej, men vi kommer att göra gemensamma produkter, det första är helgmagasinet Latte för NA och VLT. På sikt kommer vi att göra fler gemensamma featureprojekt, och det innebär ju att vi kommer att köpa mindre utifrån.
Målet är att koncernen i augusti 2009 ska ha 100 färre tjänster (40 på redaktionen, 30 på annons och 30 på övriga avdelningar). Det ska spara 60 miljoner. Dessutom ska intäkterna upp 40 miljoner.
– Vi hoppas klara det med andra lösningar, men det kan bli uppsägningar, säger Nils Engström.
Ordet kvalitet är inget som syns i pressmeddelandet om förändringarna?

– Vad är bättre kvalitet? Jag tycker våra produkter är bra, men ändå minskar antalet kunder med 2 procent varje år. Vi pratar för mycket om produkten och för lite om kunderna. Vad är det vi kan erbjuda som gör att de kommer  tillbaka? Jag vill sätta upp målet 50 procent fler kunder på 5 år. Det kan verka orealistiskt, men vi måste få upp ögonen för att vi har en fantastisk marknad och jättebra produkter.
Själv slutar han som vd efter sommaren. Då ska en ny vd vara rekryterad, och Engström hoppas återgå till sin roll som rådgivare åt Stampen.
– Men jag kommer att fortsätta att vara starkt engagerad i Promedia, säger han.

Promedia bildades genom en sammanslagning förra året av de två tidningsföretagen VLT AB och Nerikes Allehanda AB. I koncernen ingår 14 tidningar där VLT och Nerikes Allehanda är de största.

Övriga tidningar är Länstidningen Södertälje, Karlskoga Kuriren, Norrtelje Tidning, Motala & Vadstena Tidning, Nynäshamns-Posten, Lidingö Tidning, Arboga Tidning, Avesta Tidning, Bärgslagsbladet, Fagersta-Posten, Täby Danderyd Tidning och Sala Allehanda

Promedia delägs av Stampen via VLT AB som äger 63,8 procent av företaget.

 

Tidigare artiklar:  Promedia minskar 100 tjänster

Fler avsnitt