Gå direkt till textinnehållet

Privata frågor viktigast för bloggare

Bloggarna skriver mer för den privata sfären än för offentligheten, skriver Annika Bergström, i ett PM från Dagspresskollegiet, Göteborgs universitet.

Varje vecka bloggar två procent av folket, och 15 procent brukar läsa vad de skriver. Det framkommer i den undersökning som presenteras i ett PM från Dagspresskollegiet, Göteborgs universitet.

Siffrorna är från förra hösten. Enligt Annika Bergström är det dock rimligt att förvänta sig att bilden kvarstår, om än med små förändringar.

– Genomslag och användning förändras inte så fort inom medieområdet, varken nu eller förr, säger  Annika Bergström.

Forskningen visar att det mest framträdande motivet för att blogga är att skriva för den privata sfären, snarare än att producera journalistiskt innehåll för offentligheten. Det som är drivande är sociala motiv, som att hålla vänner à jour, att uttrycka åsikter och att skapa en känsla av samhörighet med likasinnade.

I PM:et från Dagspresskollegiet framkommer att de som läser och skriver bloggar i stor utsträckning är samma kategori människor.

Blev du förvånad av resultaten?

– Nej, jag har följt användningen ett tag och förändringen är inte så dramatiskt. Det är just nu innovatörerna som är aktiva i bloggvärlden, medan massan står utanför framför allt bloggskrivandet. Just nu är det svårt att se vart utvecklingen ska gå, det finns mycket uppmärksamhet runt bloggandet, samtidigt visar det sig att antalet bloggar minskar nu, säger Annika Bergström.

– Bloggandet kan ju också vara en journalistisk genre, och i så måtto är det ju inget nytt. Det som jag personligen tycker finns mest potential är omfattningen av hur det offentliga rummet flyttar ut på nätet. Det gör att traditionella aktörer förlorar lite av kontrollen.

 

Fler avsnitt
Fler videos