PM Nilsson: Drömmen är texter ur egna livet
Tre dagar efter Newsmills premiär berättar PM Nilsson om de första dagarnas erfarenheter på den omtalade debattsajten.
Hur har de första dagarna fungerat?
– En trevlig erfarenhet är att "millningen" har fungerat utmärkt. Millningen är en snurra som läsarna kan klicka på för att tycka till och uttrycka känslor om en text utan att skriva. Däremot blir det också bättre nivå på kommentarerna på sajten. Sedan har det varit överraskande många som skrivit för oss, ett tiotal artiklar om dagen.
Betalar ni skribenterna?
– Bara om vi tar initiativet i ett ämne. Annars inte, för det hade krävt en mycket hårdare utgallring av material.
Det har varit mycket förhandssnack om Newsmill, eller hur?
– Ja, det beror i väldigt stor utsträckning på vår blogg. Där har vi berättat vad vi gör och skapat intresse för Newsmill.
Beror intresset inte också på att ni framställts som det nya, stora hoppet för en förvirrad mediemarknad som desperat letar nya fixpunkter?
– Alltså, det finns två stora händelser i samtiden. För det första har Obama-kampanjens bruk av sociala medier fått extrema framgångar. I USAs valkampanj har de inte varit CNN, ABC och Washington Post som har satt agendan, utan de sociala medierna. Det där kommer att finnas i Sverige 2010. Det mest dramatiska opinionsbildandet kommer att ske hela tiden, överallt, och det har satt skräck i mediehusen. Den andra händelsen är den svenska FRA-debatten, där bloggarna inte bara visade sig vara ett kvalitativt medium, utan också tog ett publicistiskt och demokratiskt ansvar. De visade ryggrad.
Men de traditionella medierna var ju också kritiska mot FRA?
– Njae, de kom senare. Men det där har satt myror i huvudet på de traditionella medierna. Efter bloggbävningen och Obama-kampanjen är det naturligt att det finns stora förväntningar på vad som händer inom de sociala medierna.
Kommer ni att vara ett nav i den svenska valdebatten?
– Det tror jag ingen kommer att vara. Men vi kommer att vara en integrerad del av de sociala medierna.
Har ni gjort några omvärderingar under de första dagarna?
– Vi måste integrera oss med bloggarna på ett annat och mer naturligt sätt. De måste bli mer synliga på sajten.
Ni har väl också fått bra uppmärksamhet, genom att två kända tjejer skrev ett inlägg från Greklandssemestern om att föräldralediga pappor är mesiga och att det kan finnas ömhet i att ge en smäll på hustruns käft. Krävs det sådant tyngre artilleri för att Newsmill ska få samma genomslag som t.ex. Expressens ledarsida?
– Nej, det tror jag inte. Och tja, tungt artilleri…många skulle snarare kalla det lättsinnigt.
I ditt publicistiska värv har du hållit på med mycket ord, åsikter, opinionsbildning. Har du aldrig fått lust att skriva om något mer köttigt, direkt, händelsebaserat?
– Men det ska ju bli sådant på Newsmill. Det är viktigt att vi publicerar material från egen levd erfarenhet. Om vi har en artikel om vicepresidentkandidatens dotter Bristol Palin, som är 17 år och gravid, så vill vi ha unga mammor som skriver. Och det har vi nu också. Drömskribenten är den som har direkt och egen erfarenhet av det den skriver om.