Gå direkt till textinnehållet

P4 största kanalen

Sveriges Radios P4 är landets mest populära radiokanal. Varje dag har kanalen 2,4 miljoner lyssnare. Det visar den senaste rapporten från SIFO Radioundersökningar.

Lyssnandet på SRs olika kanaler är stabilt med små förändringar jämfört med föregående publikmätning. Tre av fyra lyssnade på radio en genomsnittlig dag under det första kvartalet 2008. Allmänheten ägnar i genomsnitt 155 minuter per dag åt att lyssna på radio. Det är en liten minskning. 

Nedgången i lyssnandet jämfört med föregående år gäller såväl Sveriges Radio som den privata lokalradion och den största minskningen har skett i gruppen 20-34 år.

P4 behåller sin stora publik och ligger kvar på samma räckvidd som föregående mätning. P4 når varje dag 30,2 procent av befolkningen. P4 har bromsat upp den svagt vikande trend som kanalen haft på senare tid. P4 har 42,7 procent av allt radiolyssnade, vilket är mer än lyssnandet på alla reklamkanaler tillsammans.

P4 Gotland är den lokala kanal som har störst räckvidd i sitt sändningsområde med 45,7 procent en genomsnittlig dag. P4 Dalarna är god tvåa med 42,7 procent.

P1 når varje dag 10,9 procent av befolkningen, något mer i storstäderna.

P2 når dagligen 1,4 procent, vilket är oförändrat från föregående mätning.

P3 når 10,2 procent av befolkningen, oförändrat från föregående mätning. Det är en liten minskning av radiolyssnandet i åldern 20-34 år, som också de kommersiella kanalerna märker av.

P4 Radio Stockholm är största radiokanal i Stockholm med 19 procent, enligt SIFO Radioundersökningar. Den privata lokalradion har sammanlagt fler lyssnare i Stockholmsområdet.

Tabell: Riket
Daglig räckvidd i procent, 9-79 år, måndag-söndag.
Mätning 2008/II jämfört med närmast föregående samt ett år tillbaka.

………………..2008/II……2008/I……2007/II
Radio tot ……….74,3………74,3……..78,9
SR ………………46,2………46,3……..49,9
PLR …………….33,2………33,6……..34,8
Närradio …………2,6 ……….2,1 ……..2,4
P1 ………………10,9………11,3……..11,4
P2 ………………..1,4 ……….1,4 ……..1,7
P3 ………………10,2 ……..10,2……..11,5
P4 ………………30,2………30,2……..32,8

källa:Sifo  

Journalistjobb

Annons
Fler avsnitt
Annons
REPORTAGE
Dalmar Namazi, reporter på SVT och UR:s gemensamma satsning för ungdomar - Nyhetskoll, bakom kameran.
Fullt fokus på Nyhetskoll för ungdomar.
Rapport från ”mellanförskapet”

Senaste numret

Omslag till Journalisten nr 4 2025.