Gå direkt till textinnehållet

Outsourcing lika med likriktning

Har ni tänkt på att moderna bilar ser väldigt lika ut?Anledningen till att jag tar upp det är att jag tänkte diskutera outsourcing och den effekt outsourcing kan tänkas ha på tidningsbranschen. Att jag tittar på bilar beror på att det finns få mogna industrier som tagit outsourcingen lika långt som just bilindustrin.

Har ni tänkt på att moderna bilar ser väldigt lika ut?

Anledningen till att jag tar upp det är att jag tänkte diskutera outsourcing och den effekt outsourcing kan tänkas ha på tidningsbranschen. Att jag tittar på bilar beror på att det finns få mogna industrier som tagit outsourcingen lika långt som just bilindustrin.

Moderna bilar ser likadana ut därför att de till väldigt stor del är samma bilar. Titta på Volkswagen, ett kommunalägt bolag i Tyskland som säljer bilar under varumärkena Volkswagen, Skoda, Seat, Audi, Bentley, Bugatti och Lamborghini.

Annons Annons

Volkswagen är världsmästare på det som kallas plattformstänkande. Det innebär att man bygger en grundläggande platta och sedan varierar man vad man monterar på den och utseendet på karossen. Slutligen sätter man ett namn på bakluckan och så tror folk att de har köpt en Volkswagen Golf, en New Beetle, en Skoda Fabia, en Audi A3, en Audi TT eller en Seat Leon men i botten är det i stort sett samma bil. Opel kallar sina modeller för Vauxhall i England. Jaguar och Ford Mondeo – samma bil. Bentley Continental och VW Phaeton – samma bil. Och allihop har de låsningsfria bromsar från AEG, säten från Lear och tändsystem från Bosch.

Så den första negativa effekten av outsourcing är likriktning. Och VW-gruppens försäljning haltar eftersom konsumenterna har svårt att se skillnaderna mellan alla alltför lika modeller och varumärken.

Jag ska hålla mig kvar vid Volkswagen, eftersom jag kan dem och på 90-talet var det VW som ansågs som världsmästare på outsourcing. Man talade om Lopez-modellen, uppkallad efter en liten bask som heter Jose Ignacio Lopez och anses vara outsourcingens Beckham. Under två år sparade han fyra miljarder dollar åt sina uppdragsgivare genom att välja ut ett litet antal leverantörer för upphandling och sedan spela ut dessa stenhårt mot varandra. Reaktionen blev emellertid en lika snabb konsolidering inom outsourcingledet, underleverantörerna slogs ut eller köpte upp varandra och ganska snart kunde de sätta emot biltillverkarna eftersom det inte längre fanns några alternativa leverantörer. Det betydde att de ekonomiska vinsterna av en långt driven outsourcing visade sig vara kortlivade och i stället för bättre marginaler fann biltillverkarna sig i klorna på sina egna underleverantörer.

Tänk er TT som enda leverantör av nyhetsbyråmaterial, så förstår ni. Den andra negativa effekten av outsourcing var alltså ökat leverantörsberoende och sämre marginaler.

Det finns många lärdomar för ett tidningsföretag här. En modern tidning är på många sätt ett monteringsband där man sätter ihop komponenter som tillverkats av andra men där man förhoppningsvis gör det på ett sådant sätt att helheten upplevs som Aftonbladet och därmed en annan tidning med annan profil än Expressen. Även om de flesta av komponenterna är i stort sett lika. Och där de dessutom fanns gratis på webben redan dagen innan.

Så outsourca gärna växel, IT-support, tryckeri, löner och personalavdelning, köp alla tabeller och tablåer från utomstående leverantörer men älska allt som gör din egen tidning unik och behåll det inhouse.

erik.hornfeldt@tre.se

Fler avsnitt
Fler videos