Gå direkt till textinnehållet

Offside stoppar omgående alla spelannonser

Fotbollsmagasinet Offside slutar med annonser för spelbolag och tappar en halv miljon kronor i intäkter per år. ”Ett högt spel för oss”, konstaterar chefredaktören Anders Bengtsson. Beslutet bygger på journalistiska och moraliska värderingar.

Fotbollsmagasinet Offside inför totalstopp för spelbolagsannonser med omedelbar verkan. Det blir inga fler jinglar för spelbolag i deras podcast och inga spelannonser i årets sista nummer som redaktionen just nu arbetar med. Bolagsstyrelsen har godkänt upplägget, som föreslagits av redaktionen. I natt berättade Offside om spelstoppet i sin podcast.

Det kommer att innebära att Offside tappar en halv miljon kronor i intäkter per år, och nu hoppas redaktionen på ökad publikfinansiering – men också på att kunna locka andra annonsörer.

– Det är ett högt spel för oss. Vi har redan ett par idéer som vi tror kan vara kommersiellt gångbara, men vi kan inte avslöja dem än. Det är inte så att vi gör stora vinster, utan vi balanserar på nollstrecket. Det här innebär att vi inleder 2019 med en halv miljon minus, som vi ska jobba in, säger Offsides chefredaktör Anders Bengtsson till Journalisten.

Det finns två huvudskäl bakom beslutet: matchfixningsproblemet och den journalistiska trovärdigheten.

– Uppgjorda matcher och riggade resultat är fotbollens varböld och Sverige är på inget sätt förskonat från detta. Det finns en del spelbolag där man kan spela ända ner på division 4. Det underlättar inte. Eftersom vi har en ambition att granska matchfixning så känns det inte logiskt att å ena sidan göra en sådan granskning och å nästa sida ha en annons för ett spelbolag som erbjuder de här tjänsterna. Problemet är växande och det är få som vill ta tag i det här, säger Anders Bengtsson.

Det andra huvudskälet, den journalistiska trovärdigheten, är central för Offside, säger Anders Bengtsson och illustrerar svårigheterna med ett exempel på när Zlatan Ibrahimovic började ”flörta” med landslaget inför VM i Ryssland.

– Efterhand började man förstå att han gjorde detta i PR-syfte för det spelbolag som han hade intresse i. Det blir svårt för oss att med journalistisk trovärdighet granska sådant, när vi själva ingått i annonspartnerskap med just spelbolag. Vi sitter då på dubbla stolar. Det enda vi har är vår trovärdighet. Vi har märkt med åren att spelbolagen gärna vill ha ”luddiga” typer av samarbeten, och vi har nått en gräns där vi känner att detta kommer att påverka vår trovärdighet.

– Sen är det också så att vi får mejl från läsare som berättar rätt drabbande historier om spelberoende. Någonstans har man ett samvete. Vi säger inte att alla spelbolag är skurkar, däremot är det en oerhört aggressiv annonsering som spelbolagen har. Man kan inte se på en Champions League-match utan att man blir överöst av spelbolagsreklam.

Ni vill bli av med smutsen som medföljer spelbolagen?
– Tja, smutsen och smutsen. Problemet är att det har blivit en så stor del av fotbollen och det finns så mycket oklarheter. Hade vi fortsatt med spelannonser hade vi nog varit tvungna att kompromissa med vårt oberoende. Det har blivit svårare och svårare för oss att moraliskt motivera spelbolagsannonsering.

Fler avsnitt
Fler videos