Gå direkt till textinnehållet

Obama mångdubblade medienärvaron

Under sin presidenttid har Obama tredubblat antalet intervjuer jämfört med föregångaren Bush, och har hållit fyra gånger så många presskonferenser som Clinton under samma tid. 

Jämfört med sina föregångare har USAs president Barack Obama mångdubblat antalet framträdanden i medier under sin presidenttid. Det skriver New York Times, och beskriver detta som en medveten mediestrategi från Vita Huset för att maximera maktutövningens effekt, framför allt för att skapa stöd för målet om en rikstäckande hälsoförsäkring för alla medborgare. Under sin första presidenttid har Obama gett 43 intervjuer, jämfört med 11 för Clinton och 18 för Bush, enligt Martha Joynt Kumar, forskare på Towson State University.

En del kritiker talar om att strategin riskerar överexponering av presidenten som leder till att publiken tröttnar. Enligt Vita Husets pressekreterare Robert Gibbs ger dagens medieklimat inte mycket val, eftersom medierna är så segmenterade och splittrade. Obama uppges också vara flitig tidningsläsare som gärna citerar morgontidningarna under sina medieframträdanden.

 

Profilen

”Socialreportaget finns knappt längre”

Christoffer Hjalmarsson har levt 36 dagar på gatan och suttit 30 dagar i fängelse.
Fler profiler
Fler avsnitt