Nya Svenskan-chefer ska förena nyhetsarbetet
Bo Hedin blir tf utvecklingschef på Svenska Dagbladet medan Martin Jönsson blir tf chef för nätutgåvan svd.se. - Vi tar ett gemensamt grepp på det flerkanaliga nyhetsarbetet, säger Björn Hygstedt, informationschef på Svenska Dagbladet.
– Poängen med förändringarna är att Bosse blir en sammanhållande kraft för utvecklingen på Svenska Dagbladet, där har han stor erfarenhet. Martin Jönsson är en av landets mest framstående medieanalytiker med örnkoll på den digitala utvecklingen, så det var ett naturligt val att han blev chef på svd.se, säger Björn Hygstedt, informationschef på Svenska Dagbladet.
Han poängterar att det handlar om tillförordnade tjänster fram till nästa sommar.
– Poängen är att vi nu tar ett gemensamt grepp på det flerkanaliga nyhetsarbetet.
Var har det funnit brister tidigare?
– Samma som hos många andra: Ett visst dubbelarbete. Förhoppningsvis blir vi också mer attraktiva för annonsörerna, eftersom vi kan bli mer målgruppsorienterade.
Vilka är era målgrupper?
– Nyfikna storstadsmänniskor, framför allt i Stockholm, förklarar Björn Hygstedt.
Bo Hedin, som tillträder som tillförordnad utvecklingschef på Svenska Dagbladet, betonar vikten av att vara snabb med att följa med sin tid:
– Världen kring oss förändras snabbt, och vi måste öka tempot. Vi ska kunna erbjuda bästa erbjudande för både läsare och annonsörer, säger Bo Hedin.
Hur påverkas ni av planerna på att ta bort presstödet?
– Det är väl inte klart exakt hur det blir, men ett bortfall av presstöd och en kommande lågkonjunktur gör att man måste se över många saker och arbetssätt. Men jag vill betona att utvecklingsarbetet inte är ett besparingsprojekt, utan ett offensivt projekt, säger Bo Hedin.
Chef förden nya ombyggda nyhetsdesken blir Fredric Karén, idag inrikeschef. Han får i uppdrag att integrera nyhetsarbetet.