Nya City, nästan sig lik
Den är sig lik, men enligt ansvarig utgivare Daniel Frodin kommer skillnaden att synas mer ju fler nummer som kommer ut av nya Stockholm City.
Så var den här, den nya Stockholm City som lades ner på försommaren och återuppstod igen, med ny redaktion, men samma grundkoncept. Nu i Bonnier tidskrifters ägo.
Och den är sig lik, i princip. Men ansvarig utgivare Daniel Frodin menar att skillnaden ändå är stor.
– Vi kan ta in specialexpertis och har specialutbildade medarbetare som vi inte hade förut.
I det första numret av tidningen som kom ut i dag varvas en nyhet om hyrorna och en granskning av grönsakspriserna med intervjuer med kändisar, recensioner och presentationer av nya medarbetare, till exempel Anette Kullenberg, ny krönikör, och Plura Jonsson, som ska hålla i Citys krogrecensioner, samt artiklar om mode, mat och hälsa.
Är detta material som ni inte hade kunnat ha om ni behållit den gamla redaktionen?
– Vi kan ta in den expertis vi känner behövs. Man behöver ekonomi för att kunna betala för kunniga och initierade medarbetare, säger Daniel Frodin.
Han menar att tidigare allmänreporterkunskaper inte behövs längre. Han tar som exempel att man ska använda litteraturexperter, konstexperter i framtida nummer av tidningen, förutom mode och mat som man redan börjat med.
– VI ska ha en hög kvalitet på de saker vi gör.
När räknar ni med att Stockholm City kommer att ha ekonomi som gör att tidningen går runt?
– Det är svårt att veta i den här konjunkturen. Jag kommenterar inte närmare när den är tänkt att gå med vinst.
Stockholm City ska komma ut två gånger i veckan; måndagar och torsdagar.