Ny mediekoncern bildas i Norge
Norge kommer att få en ny stor mediekoncern. Bolagsstämmorna i Adresseavisen i Trondheim och Harstad Tidende-gruppen (HTG) sade på måndagen ja till fusion och skapande av Polaris Media.
Bakgrunden till den nya koncernen är egentligen Schibsteds planer på att bilda koncernen Media Norge av tidningarna Aftenposten, Bergens Tidende, Fædrelandsvennen och Stavanger Aftenblad.
Mediainspektionen i Norge menar att Schibsted skulle få en för dominerande ställning på tidningsmarknaden, och har krävt att man säljer sina andelar i Adresseavisen och HTG för att kunna bilda Media Norge.
Både Adresseavisen och HTG (med elva lokaltidningar) står då utan en stor ägare, vilket kan leda till att de blir uppköpta. Därför väljer alltså de båda tidningshusen att slå sig samman under namnet Polaris Media.
Polaris Media får 800 anställda (275 redaktionella) i mellersta och norra Norge. Avsikten är att de båda tidningshusens tryckerier ska slås samman till ett nytt tryckeri.
Polaris Media blir Norges fjärde största mediekoncern. Schibsted är störst, följt av A-pressen och Edda Media.