Gå direkt till textinnehållet

”Mobilboomen utmanar på riktigt”

Erik Wisterberg, reporter på Dagens Media, tror att mobilboomen exploderar på riktigt under 2015. Dessutom läggs Svenskan ned och Jan Helin eller Thomas Mattsson kommer att avgå.  


Vad händer medieåret 2015?
 
Erik Wisterberg, reporter, Dagens Media:  
– Det har pratats om mobilboomen länge, men först nu tycks mobilen på allvar utmana desktopsajterna i trafikvolym. Vissa medier, till exempel Metro, har redan i dag fler unika besökare på sin mobilsajt än på webben. 
  • 2015 blir året då i stort sett samtliga stora medier kommer att få se sina webbar – den digitala kanal som man historiskt sett har lagt mest pengar och kraft på – bli lillasyskon till de snabbväxande mobilsajterna.
  • Frågan är om inte nästa strukturella kris lurar i vassen bakom dessa siffror. Annonskronor blev till ören när läsarna flyttade från papper till webb. De mobila läsarna är ännu svårare att bygga en vettig annonsaffär kring. 
  • Låt oss hoppas att branschen hittar ett enkelt och bra, gärna gemensamt, sätt att ta betalt för den digitala journalistiken. Annars lär 2015 bli ytterligare ett år av dramatiska sparpaket.
  • Till sist tror jag att Thomas Mattsson, och/eller Jan Helin aviserar sin avgång och att Svenska Dagbladet säljs, läggs ned eller slås ihop med en annan tidning under 2015.
  • Själv ska jag tillbaka till skolbänken och lära mig metoder för datajournalistik!
Fler avsnitt