Gå direkt till textinnehållet

Mobila plattformar ökar snabbt

Mobilen och sociala medier fortsätter att vinna mark som nyhetsförmedlare. Det framgår av den senaste upplagan av amerikanska forskningscentret Pews rapport "State of the News Media".

Sveriges Radios biträdande programdirektör Martin Jönsson analyserar på Medieormen rapporten, som tar ett helhetsgrepp på mediekonsumtionen i USA. Han konstaterar att tendenserna är de samma som föregående år; mobilen blir allt viktigare som nyhetskanal, sociala medier är en tyngre nyhetsförmedlare än många traditionella medier, dagspressen tappar intäkter och digitala nischaktörer som Buzzfeed och Huffington Post växer.

Av rapporten (som finns att läsa här) framgår hur mobila plattformar vinner mark över datorskärmar. Av de 25 största amerikanska tidningssajterna hade 24 fler besök från mobila enheter än desktopdatorer. I 19 av dem var mobilen mer än 10 procent större.

Däremot lägger den som läser på en datorskärm mer tid på sajterna än den som läser på en mobil.

"Detta kombinerat med att mobilanvändaren exponeras för betydligt färre annonsytor lägger grunden för nästa gigantiska utmaning för medieföretagen, när det gäller att inte bara förflytta affärsmodellen från print till digitalt, utan från digitalt till mobilt", konstaterar Martin Jönsson.

Pewrapporten visar också att de journalistjobb som skapats på de nya digitala medieföretagen bara är en bråkdel av alla jobb som försvunnit i de borttynande tidnings- och tidskriftsföretagen. (5 000 nya jobb har skapats på ett decennium, medan 16 000 respektive 38 000 beräknas ha försvunnit i dagspressen respektive tidskrifterna.)

Journalisten skrev i tisdags mer om Pew-rapporten.

Fler avsnitt
Fler videos