Gå direkt till textinnehållet

Mittmedia satsar på digital framtid

Genom en kraftsamling på digitala medier ska Mittmedia möta dagstidningarnas utmaningar, enligt deras nya treårsplan för åren 2013-2015.  

Som Journalisten skrev tidigare i dag vill koncernledningen till 2015 minska antalet journalister med 100, samtidigt som Mittmedia satsar på digitala medier.

Tanken med den nya planen är att de digitala intäkterna ska öka från drygt två procent till minst tio procent av omsättningen senast 2015. Visionen är att hälften av intäkterna ska komma från webben, mobiler, plattor och andra digitala medier.  

Den digitala omställningen som startar 2013 innebär nya arbetssätt på redaktionerna där alla kommer att jobba med digitala kanaler, vilket bland annat innebär att de 17 lokala dagstidningarna kommer att börja ta betalt för de digitala kanalerna.

Målet är att intäkterna från digitala kanaler och gratistidningar ska fyrfaldigas till 250 miljoner kronor senast 2015.

Koncernchef och VD Thomas Peterssohn anser att framtiden är digital. 

"Våra lokala morgontidningar är starka i dag, men framtiden är digital. De närmaste tre åren måste grunden läggas för en digital affärsidé som kan bära vår journalistik och vår annonsaffär även på 2020-talet", säger Thomas Peterssohn i ett pressmeddelande.

Fler avsnitt
Fler videos