Misstänkt brev väckte mediernas intresse
Enköpings-Posten fick under några dygn känna av mediedrevet. Förutom svenska medier hörde fyra internationella nyhetsbyråer av sig efter att tidningen fått ett mystiskt brev med texten ”chemical terrorism” på omslaget.
Enköpings-Posten fick under några dygn känna av mediedrevet. Förutom svenska medier hörde fyra internationella nyhetsbyråer av sig efter att tidningen fått ett mystiskt brev med texten ”chemical terrorism” på omslaget.
Vad Enköpings-Posten har lärt sig av förra veckans uppståndelse är att den svenska beredskapen mot kemiska terrorattacker är dålig och att tidningen måste bli bättre på interninformation.
– Det var många som jobbade hela måndagen utan att känna till att ett brev hade skickats till redaktionen. Först dagen efteråt, då de läste om brevet i den egna tidningen, förstod de vad som hade hänt, säger journalistklubbens ordförande Birgitta Liinmaa.
De flesta på redaktionen utgick från att försändelsen var ett skämt. Kanske var det därför som informationen inte fördes vidare till alla. Ingen trodde egentligen att det rörde sig om mjältbrandssmitta, men tidningsledningen beslutade ändå att kontakta polisen på grund av stämningen i världen och hotbilden.
Enköpings-Posten beslutade att ligga lågt och inte dra för mycket på nyheten om det mystiska brevet. Artikeln koncentrerade sig på hur svårt det hade varit att komma i kontakt med polisen.
– Det tog två timmar för polisen att komma hit och plocka upp brevet. De hade ingen skyddsutrustning utan använde bara plasthandskar. Polisen har inte kontaktat oss för att berätta att det inte rörde sig om mjältbrand, utan den informationen fick vi från TT, vilket känns lite märkligt, säger Birgitta Liinmaa.
byline:PÄR JANSSON
pj@sjf.se