Miljöpartist vill fördela intäkterna på nätet
Miljöpartisten Niclas Malmberg föreslår i en motion till riksdagen att annonsintäkterna på nätet ska fördelas, så att nyhetsredaktioner får en större del av intäkterna.
Udden i motionen är riktad mot Google som tar 90 procent av annonsintäkterna på nätet. I ett pressmeddelande säger Niclas Malmberg:
– Självfallet utför den som tillhandahåller sökmotorn en tjänst för vilken den ska få betalt, men på samma sätt har de nyhetsredaktioner till vilken sökmotorn länkar utfört arbete som också måste kunna ersättas, säger han i samma pressmeddelande.
I motionen skriver han bland annat: "Till skillnad mot exemplet Spotify kan därför en lagmässigt reglerad fördelningsmodell av annonsintäkter behövas.(…)Mest relevant vore att hitta en modell där annonsintäkterna på Internet fördelas utifrån en nyckel som motsvarar träffarna i sökmotorerna. På så sätt kan nyheter på Internet fortsätta vara en fri tillgång för läsarna, samtidigt som redaktionerna får intäkter utifrån trafiken till deras sidor."