Mikrojournalistik ska stärka Östran
Genom det man kallar mikrojournalistik vill Östran stärka tidningen hos läsarna.- Det bygger på fotarbete, närvaro i lokalsamhället, säger Ulf Carlsson, chefredaktör. (Bilden: Ulf Carlsson. Foto: Candice Lee Olin)
Småländska Östran tar krafttag för att göra journalistiken än mer lokal och angelägen. Bland annat har man i våras startat en reklamkampanj där tidningen försöker ta begreppet lokal nyhetsbevakning ett steg längre genom att "gräva djupare och avslöja obekväma sanningar".
I projektet har man etablerat permanent journalistisk närvaro i bostadsområdet Lindsdal, och går nu vidare till Smedby.
– Vi har valt två områden i Kalmar för att de är relativt stora. Det handlar inte bara om personporträtt, även hårda nyheter om missförhållanden, förklarar tidningens chefredaktör Ulf Carlsson.
Tidningen har flyttat resurser från att rapportera från arrangerade presskonferenser till det man kallar mikrojournalistik.
Hur skiljer sig mikrojournalistik från vanlig journalistik.
Man börjar med att etablera kontakter i området, man är med på aktiviteter, det blir mycket fotarbete. Så småningom genererar det artikeluppslag.
Har ni sett någon effekt på upplagan?
– 2008 sjönk upplagan men nu har vi har sett en ljusning under hösten. Men det är omöjligt att veta om det har med kampanjen att göra.