Gå direkt till textinnehållet

Metro satsar på skånska städer

Metro har börjat distribuera sin Skåneupplaga i 25 000 nya exemplar i Helsingborg och Landskrona. Men på Helsingborgs Dagblad är man inte oroad över konkurrensen: “De är knappast något hot”, säger Eskil Jönsson, chefredaktör på HD.

Metro har börjat distribuera sin Skåneupplaga i 25 000 nya exemplar i Helsingborg och Landskrona. Men på Helsingborgs Dagblad är man inte oroad över konkurrensen: “De är knappast något hot”, säger Eskil Jönsson, chefredaktör på HD.

I sin strävan efter att täcka större delar av Sverige har Metro ökat sin Skåneupplaga med 25.000 exemplar och delar sedan måndagen den 23 augusti ut tidningen i Landskrona och Helsingborg. Detta sker ett halvår efter att Metro lanserade sin Hus & Hem-utgåva i Skåne. På Helsingborgs Dagblad säger man sig varit medvetna om att Metro planerat distribution i Helsingborg, men upplever inte tidningen i sin nuvarande utformning som ett hot:

– Nej, det handlar ju om en ren överspridning av deras Malmöupplaga, den innehåller inget lokalt material. Skulle de satsa på Helsingborg genom redaktionell bevakning och annonsförsäljning hade det varit en annan sak, säger Eskil Jönsson, chefredaktör på Helsingborgs Dagblad.

– Redaktionellt och nyhetsmässigt tror jag aldrig att de skulle kunna bli ett hot. Annonsmässigt är det en annan sak, och om det skulle bli aktuellt är vi är beredda att möta dem som konkurrenter.

Metro har för några år sedan försökt att sprida Malmöupplagan över Helsingborg, och i takt med att ambitionerna om att bli en rikstidning ökar, återtas nu satsningen på Helsingborg och Landskrona.

Helsingborg har 120.000 innevånare och Landskrona knappt 40.000.

pf@journalisten.se

Fler avsnitt
Profilen

”Jag kan ingenting om robotar och missiler, men jag kan kultur”

För Edgar Mannheimer är det kulturen och historien som ger bäst förståelse för konflikterna i Mellanöstern.
Fler profiler
Annons

Senaste numret