Gå direkt till textinnehållet

Mer underhållning i reklam-TV

Under 2009 blev utbudet i reklam-TV-kanalerna mer inriktat på underhållning medan mångfalden i programutbudet minskade, visar en undersökning som Granskningsnämnden för radio och TV gjort.

Det är särskilt i reklamkanalernas program på bästa sändningstid som programmen blivit mer underhållningsinriktade.

Utbudet i SVT1 och SVT2 blev däremot mer inriktat på information och mångfalden har ökat.

Rapporten redogör för TV-utbudet i elva olika TV-kanaler och innehåller statistik över likheter och skillnader mellan kanaler och programprofiler samt hur programutbudet ändrats över tid.

Annons Annons

Undersökningen har gjorts av Kent Asp, professor vid JMK, på uppdrag av Granskningsnämnden.

 

 

Fler avsnitt
Fler avsnitt

Senaste numret

Lotta Ilona Häyrynen på Nationalmuseum på omslaget till Journalisten nr 5/2025.
Fler avsnitt