Medieforskaren: ”2023 blir ett tuffare år”

20 december, 2022

FOTO: Lars Lanhed/GU 2023 kan bli ett ansträngande år för nyhetsmedierna. Både annons- och läsarintäkter väntas påverkas av lågkonjunkturen. ”Det kan definitivt komma att bli tufft”, säger Tobias Lindberg, forskare på Nordicom.

– Alla prognosmakare jag har sett tror på en negativ BNP-utveckling nästa år, någonstans runt en procent ned. Historiskt svänger reklammarknaden vid en lågkonjunktur mer än BNP, och slår hårdast mot tryckta tidningar. Men majoriteten av tidningarnas intäkter kommer idag från prenumer

DEN HÄR ARTIKELN ÄR LÅST. LÅS UPP OCH FORTSÄTT LÄSA NU.
 
DETTA FÅR DU SOM MEDLEM ELLER PRENUMERANT
Ett urval av det bästa från webben och pappersmagasinet
Tillgång till arkiv av fördjupningar och personporträtt
Särskilt utvalda nyheter
Metodartiklar

Senaste numret

Prenumerera

Nyhetsbrev

Prenumerera på nyhetsbrevet




Ansvarig utgivare: Axel Andén. Allt material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt. Citera gärna, men ange källan. Information om cookies