Lundagård tappar var tredje läsare
Studenttidningen Lundagård tappar 11 000 läsare sedan två av kårerna vid Lunds universitet, Lundaekonomerna och Teknologkåren, sagt upp prenumerationen.
Studenttidningen Lundagård tappar 11 000 läsare sedan två av kårerna vid Lunds universitet, Lundaekonomerna och Teknologkåren, sagt upp prenumerationen.
Minskningen motsvarar 35 procent av tidningens upplaga. Tidningen ägs av Lunds studentkårer och studenterna betalar via terminsräkningen 14 kronor per termin för Lundagård, vilket är hälften av tidningens intäkter. Resten av intäkterna kommer från annonser.
På Lundagård befarar man nu att annonsintäkterna kommer att minska kännbart när tidningens räckvidd minskar. Kårerna har krävt att man ska gå över till individuella prenumerationer, vilket tidningsstyrelsen sagt nej till. Styrelsen anser att så länge det råder kårobligatorium ska det också finnas någon som granskar kårernas verksamhet.
Lundagårds chefredaktör Karin Olsson är bekymrad.
– Tidningen förlorar sin roll som samlande språkrör för studenterna.
Hon befarar att motivet för tidningens existens blir svagare och tror att en övergång till individuell prenumeration skulle leda till en kräftgång för tidningen.
– Vi är emot tvångsanslutning och för valfrihet, i det här fallet friheten att välja bort prenumerationen, säger Nils Thott, ordförande i Lundaekonomerna.
Han förklarar att Lundaekonomerna också vill slopa kårobligatoriet.
– Vi kan inte avskaffa oss själva men vi kan minska våra medlemmars kostnader.
Lundagård som startades 1920 är Sveriges äldsta studenttidning.
hl@journalisten.se