LO vill ha lag mot ägarkoncentration
Ett lagförslag mot mediekoncentration. ett höjt och värdesäkrat presstöd och förändrat ägande av Sveriges Television och Sveriges Radio. Så ser LOs medieönskelista ut, enligt den medieutredning som presenteras i dag. Egna mediesatsningar talas det mer tyst om.
Ett lagförslag mot mediekoncentration. ett höjt och värdesäkrat presstöd och förändrat ägande av Sveriges Television och Sveriges Radio. Så ser LOs medieönskelista ut, enligt den medieutredning som presenteras i dag. Egna mediesatsningar talas det mer tyst om.
LOs medieutredning skulle ha presenterats i januari, men sköts då upp, sedan det bland annat kommit kritik mot tankarna på att i utredningen föreslå en starkare samordning, såväl administrativt som redaktionellt, mellan centralorganisationens olika förbundstidningar.
I en debattartikel i Dagens Nyheter i dag presenterar medieutredaren Göran Larsson och LOs ordförande Wanja Lundby-Wedin huvuddragen i utredningen. Förslaget om ökat samarbete mellan förbundstidningarna berörs där också, men i diplomatiska ordalag. Artikelförfattarna talar om vikten av att en facklig medlemstidning inte “får komma ut för sällan” och ett samarbete skulle underlätta för fackförbundspressen att förbättra såväl kontinuitet som nyhetsflöde. Men inga konkreta förslag läggs. Istället skriver de att “fackförbundstidningarna är förbundens ansvar och egendom. Beslut om samverkan måste ske där om det ska bli en realitet”.
I övrigt är debattartikeln en lång mediepolitisk önskelista från LOs sida. Bland annat krävs ett snabbt och tydligt besked om digital-TV samt att regeringen ska damma av 2001 års skrotade lagförslag mot ägarkoncentration i medierna. Lundby-Wedin och Larsson skriver också att prestsödet har urholkats och reducerats i värde med 40 procent på tolv år – och att dess värde bör återställas till 1990 års nivå och värdesäkras. LO kan också tänka sig ett etableringsstöd för större orter som i dag saknar lokala tidningar.
LO vill också att public service-företagens ägarform ska ses över och talar sig varmt för ett breddat ägande, med “starkare förankring i det civila samhället”.
När det gäller eventuella egna mediesatsningar är artikelförfattarna mer försiktiga. Om LO ska investera i medier ska det enbart vara i satsningar som är ekonomiskt försvarbara, som bidrar till ökad mångfald och där LO kan få ett aktivt ägarinflytande.