Gå direkt till textinnehållet

Kvällsposten fälld men HD friad

Två tidningars behandling av samma ämne har lett till olika beslut från Pressens opinionsnämnd. Kvällsposten fälls, men HD frias från att ha skadat en hiv-smittad kvinna i Skåne.

Två tidningars behandling av samma ämne har lett till olika beslut från Pressens opinionsnämnd. Kvällsposten fälls, men Helsingborgs Dagblad frias från att ha skadat en hiv-smittad kvinna i Skåne.

HDs artikel publicerades den 25 februari i år under rubriken “Tvåbarns-mamma hemlighöll hiv i nio år”. Den handlade om att kvinnan fött två barn och vilka konsekvenser svagheter i kommunikationen mellan olika delar av sjukvården lett till. Kvinnan anmälde artikeln till Pressombudsmannen, PO, för att hon tyckte att hon och barnen gick att identifiera trots att de inte var nämnda vid namn.

PO höll med om att publiceringen tillfogat en oförsvarlig publicitetsskada, men nu friar alltså Pressens opinionsnämnd tidningen med motiveringen att uppgifterna i artikeln inte varit så utpekande att kvinnan och barnen kunde kännas igen utanför den krest som redan kände till saken.

Annons Annons

Tidningen Kvällsposten skrev flera artiklar om kvinnan som också anmäldes till PO, liksom ett löp om “Hiv-kvinnan i (namn på stad) kan ha smittat fyra pojkvänner”. Kvinnan, som upplevde de publicerade uppgifterna som en partsinlaga i en pågående vårdnadstvist, anmälde tidningen till PO med motiveringen att hon och barnen gick att identifiera.

Hon var också kritisk mot att sekretessbelagda och integritetskränkande uppgifter om henne publicerats utan att hon fått tillfälle att bemöta dem. PO konstaterade att publiceringarna var ett klart brott mot god publicistisk sed, och hänvisade ärendet till PON. Nämnden slår i sitt beslut fast att uppgifterna om bland annat lasarettetts namn, kvinnans ålder och yrke borde ha strukits.

ck@journalisten.se