Kritik mot porrig Brüno-reklam i Kyrkans Tidning
En reklambanner på Kyrkans Tidnings hemsida med en nakenscen från komedin Brüno har mött kritik hos andra annonsörer, rapporterar Världen Idag.
På Kyrkans Tidnings hemsida fanns en reklambanner där en halvnaken kvinna filmen tvingade filmens huvudperson att klä av sig. Världen Idag rapporterar att andra annonsörer, som Frälsningsarmén, reagerat negativt på annonsen. Även företaget Clergy Collection som säljer konfirmandkåpor och prästskjortor, tycker att annonseringen tyder på dålig smak, och annonsören Winfried Baier i Småland tycker det är olyckligt när deras företags produkter förknippas med den typen av banners. Enligt Världen Idag har Kyrkans tidnings chefredaktör och ansvarige utgivare Dag Tuvelius sagt att tidningen inte kan stå bakom varje annons eftersom de inte är redaktionellt material. Däremot har tidningen en annonspolicy som innebär att den inte tar in alkohol, tobaksreklam eller stötande material.