Konkurrensen om läsarna hårdnar i Skåne
Tidningskonkurrensen i Skåne hårdnar. Aftonbladet och Skånska Dagbladet har provtryckt en gemensam lokal kvällstidning. Och Helsingborgs Dagblad och Sydsvenskan utreder en gemensam gratistidning som ska slå mot Metro och Punkt SE.
I veckan läckte uppgifterna om provtrycket av en ny skånsk kvällstidning ut, och Skånskans VD Richard Kling tvingades bekräfta att det fanns lösa planer på att göra en lokal variant av Aftonbladet som skulle kunna konkurrera med Kvällsposten.
Om det blir en tidning är långtifrån klart. Frågan är väl om Skånskan, som riskerar att inom fem år vara av med stora delar av presstödet, vågar en riskabel satsning på en vikande kvällstidningsmarknad.
Då lär Aftonbladet få stå för risktagandet. Aftonbladets VD bekräftar att han för diskussioner med Skånskan, men säger inget mer.
Samtidigt har Helsingborgs Dagblad frikopplat Kersti Forsberg, chefredaktör på den helägda gratistidningen Xtra Helsingborg, för att se om hon kan hitta ett sätt att slå ut Metro i Skåne. Lösningen skulle vara att slå ihop Xtra Helsingborg med numera Sydsvenskanägda City Malmö/Lund och sedan börja distribuera den över hela Skåne.
Då skulle man kunna få även större annonsörer i tidningen, och kunna slåss om den åtråvärda platsen på tåg och bussar hos Skånetrafiken.
Skånetrafiken ”säljer” den platsen varje år, men hittills är det bara Metro som uppfyllt kravet på distribution över hela landskapet. Kommer man in hos Skånetrafiken blir det billigare att distribuera än som i dag med ställ på stan, och man når läsarna betydligt effektivare.
Xtra Helsingborg har en upplaga på 19 000 exemplar som delas ut i Helsingborgs kommun, och City Malmö/Lund cirka 40 000 exemplar. För att täcka Skånes trafiknät skulle det behövas en nästan dubbelt så stor upplaga.
Men konkurrensbilden är inte helt klar. City Malmö och Xtra Helsingborg är lokalt inriktade gratistidningar, medan Metro och Punkt SE har en allskånsk inriktning. Samtidigt finns Politikens gratistidningar ”Lokaltidningen”, som kommer totaldistribuerad en gång i veckan.
Så den nya rikstäckande gratistidningen måste bli tillräckligt övergripande för att kunna produceras rationellt, och samtidigt tillräckligt lokal på varje ort för att kunna slåss med Lokaltidningen om de lokala annonserna.
Ytterligare ett problem är att de tilltänkta partnerna Xtra Helsingborg och City Malmö båda gick med brakförlust förra året: Xtra gick 12 miljoner back (på en omsättning på 16 miljoner!) och City Malmö/Lund gick 40 miljoner back. Ägarna får vara beredda på förluster ytterligare några år.
Och det är de, enligt Kersti Forsberg:
– Ägarna har tagit ett strategiskt beslut att det ska finnas gratistidningar i koncernen. Så det får ta lite tid att bli lönsamt. Man ska också komma ihåg att det finns ett publicistiskt skäl att ge ut dem. Det är ett sätt att skapa nya läsare av papperstidning, och det finns ett räckviddstänk, där vi vill nå läsare via olika kanaler.
Ägarna ska fatta beslut i slutet av maj.