Gå direkt till textinnehållet

Klart: Bonnier och Amedia köper Mittmedia

Bonnier News blir största ägare i Mittmedia.

Mittmedia Förvaltnings AB har beslutat att sälja Mittmedia med dess 28 tidningstitlar i Mellansverige till Bonnier News och norska lokaltidningskoncernen Amedia. Bonnier News kommer att ha den största aktieposten i Mittmedia. Mittmedia kommer att integreras i Bonnier News. Det framgår av ett pressmeddelande.

Köpeskillingen är inte känd.

”Bonnier har en över 200 år lång tradition av stark publicistik och ser stora möjligheter att bidra till att skapa god lokal journalistik i Sverige. Vi har under åren arbetat upp en gedigen kunskap om vad som skapar betalningsvilja digitalt. Mittmedia har de senaste åren haft en stark tillväxt i digitala prenumeranter som nu uppgår till ca 79 000 och även utvecklat en framgångsrik lokal digital annonsaffär. Utifrån tryggheten i att vi har en strategi som fungerar, är det givet för oss att aktivt delta i den pågående konsolideringen av svensk lokaltidningsmarknad”, säger Anders Eriksson, vd Bonnier News i en kommentar.

”Idag är jag väldigt glad, med stolthet lämnar vi över till Bonnier att förvalta och fortsätta utveckla lokal journalistik och driva liberal opinionsbildning”, säger Åsa Malmström, styrelseordförande i Mittmedia Förvaltnings AB och Nya Stiftelsen Gefle Dagblad.

”Det är mycket glädjande att vi nu hittat en långsiktig och stabil ägare, som har finansiella resurser att fortsätta driva Mittmedias utveckling framåt. Bonnier får genom förvärvet en starkare position på den lokala marknaden med journalister som bevakar 63 kommuner och dessutom vår samlade kompetens inom digital affärsutveckling. Bonnier är helt rätt ägare att ta Mittmedias 28 dagstidningar in i framtiden”, säger Bengt Ottosson, styrelseordförande i Mittmedia AB.

Amedia, som bytte namn från A-pressen 2012, är Norges näst största tidningskoncern efter Schibsted och är ägare eller delägare i 50 lokaltidningar.

Inom Mittmedia har många hoppats på att det skulle bli Bonnier, och inte Polaris, som tar över bolaget. Polaris har gjort sig kända för extremt nedskalade redaktioner. Bonnier har på senare år odlat affärsidén att prenumerationsintäkterna ska utgöra basen för tidningsverksamheterna, något som kräver förstärkningar av redaktionerna och hög journalistisk kvalitet. Att Bonnier och inte Polaris nu köper Mittmedia ser därför många journalister på Mittmedias redaktioner som hoppfullt.

Däremot kommer andra delar av Mittmedias personal, inom HR, ekonomi, annonsproduktion och administration att drabbas hårt av uppköpet. Bonnier News plan är att koncentrera sådana delar till Stockholm, enligt uppgift till Journalisten.

Fler avsnitt
Fler videos