Gå direkt till textinnehållet

Kaos på medlemsregistret SJF lovar snabb bättring

Inget svar när man ringer, dålig koll på inbetalda medlemsavgifter och oskäligt lång väntan på besked. Kritiken mot SJFs medlemshantering är hård. Nu vidtas extraordinära åtgärder för att snabbt få bukt med besvären.

Inget svar när man ringer, dålig koll på inbetalda medlemsavgifter och oskäligt lång väntan på besked. Kritiken mot SJFs medlemshantering är hård. Nu vidtas extraordinära åtgärder för att snabbt få bukt med besvären.

Jag är så arg att jag kokar. Jag tycker det är helt ofattbart hur en medlemsorganisation kan ha så dålig service”, skriver en medlem i ett argt brev till SJF, och berättar hur det tog henne en vecka av idogt ringande innan hon lyckades komma fram till registret för att be om ett nytt presskort. När hon väl kom fram fick hon beskedet att det skulle ta fyra, fem veckor innan hon kunde få kortet.

Många andra har liknande upplevelser och flera beskriver situationen som ”kaotisk och katastrofal”.

Annons Annons

Sektionschefen Sören Gozzi, beklagar det inträffade, och säger att en orsak finns i ett nytt datasystem, som varit besvärligt att få ordning på.

– När systemet togs i drift i våras visade sig en mängd barnsjukdomar. Den ekonomiska hanteringen blev krångligare, och det blev mindre tid åt andra sysslor. Kombinerat med att det tog tid för personalen att sätta sig in i systemet gjorde detta att man inte hann med arbetet. Det har varit en tung period, säger han.

Nu är dock det mesta åtgärdat och personalen på medlemsregistret måste främst snabbt beta av de ärenden som lagts på hög.

Sören Gozzi hoppas att man kommit upp i normal kapacitet till månadsskiftet. Telefontiden till registret är nu också åter mellan 9 och 12, med två handläggare på plats.

Håkan Carlson, SJFs förbundsordförande och ytterst ansvarig, skyller också problemen på det trilskande datasystemet.

– I början av sommaren fick vi klart för oss hur pass allvarlig situationen var. Då försökte vi lösa problemet enligt en modell, men den fungerade inte. Nu har vi som sagt extrainkallad personal, för att snabbt få ordning på allt. Jag hoppas att vi har avslutat alla liggande ärenden inom ett par dagar.

Att folk haft svårt att komma fram, och inte fått några besked menar han beror på den arbetsbelastning personalen utsatts för under den problematiska och segdragna systeminstallationen.

– Någon ringer och undrar vad som hänt, det dröjer innan ärendet slutförs och folk ringer igen för att fråga vad som sker, vilket tar tid från arbetet. Allt detta har varit ett jätteproblem för oss. Vi önskar bara att det snart är över, sammanfattar han.

Anita Vahlberg, ordförande för HTF-klubben på kansliet säger att de som arbetar med registret länge haft ett oacceptabelt högt övertidsuttag, orsakat av stor arbetsbelastning.

– Nu kommer man förhoppningsvis tillrätta med detta. Det här har ju drabbat både SJFs medlemmar och dem som jobbar här, säger hon.

Förbundsstyrelsen har nu utsett May Castegren till tillfällig gruppchef på halvtid som ska hjälpa personalen på registret att prioritera och planera verksamheten.

Till årsskiftet ska tjänsten bli permanent.

May Castegren räknar med att det tar tre till fyra veckor innan avdelningen åter ”kan jobba från scratch”.

Fler avsnitt
Fler videos