Journalister tror på ett nytt medielandskap
Nära 60 procent av de journalister, som deltog i en europeisk undersökning av hur digitaliseringen av medierna och finanskrisen har påverkat deras arbete, tror att antalet tryckta medier kommer att sjunka dramatiskt. Nästan hälften tror att nya medier som bloggar och Twitter kommer att skapa ett nytt medielandskap.
Undersökningen The European Digital Journalism Survey 2009 bygger på uppgifter från 354 journalister från dagspress, fackpress, regionalmedier, TV och radio i Sverige, Belgien, Frankrike, Tyskland, Holland, Spanien och Storbritannien.
Rapporten visar bland annat att tio procent av dem som svarat redan har genomfört en fullständig övergång från traditionella medier till nätet. 43 procent uppgav att minst 60 procent av det material de producerar görs direkt för nätet. Nästan hälften svarade att de regelbundet publicerar videoklipp och journalistbloggar.
Över 40 procent har uppgett att de måste producera mer till sina respektive publikationer. Men trots förändringarna är journalisterna positiva till sitt arbete. 84 procent, varav 93,5 procent i Sverige, svarade att de trivs på jobbet. Bara 19 procent uppgav att kvaliteten i arbetet blivit sämre eller mycket sämre efter alla förändringar.
Bakom undersökningen står Oriella PR Network, ett oberoende nätverk av kommunikationsbyråer i 20 länder. Läs hela rapporten på www.europeandigitaljournalism.com