IKEA kan ge nya journalistjobb
Den tvåspråkiga dagstidningen Haparandabladets annonsintäkter har ökat med 25 procent under de senaste nio månaderna. Och för en vecka sedan var tidningen rekordtjock – 56 sidor. Orsaken till annons- och textökningen är ”IKEA-området”, ett köpcentrum byggt på en ödetomt i Haparanda.
Den tvåspråkiga dagstidningen Haparandabladets annonsintäkter har ökat med 25 procent under de senaste nio månaderna. Och för en vecka sedan var tidningen rekordtjock – 56 sidor. Orsaken till annons- och textökningen är ”IKEA-området”, ett köpcentrum byggt på en ödetomt i Haparanda.
Här finns det omtalade IKEA-varuhuset och nio andra affärskedjor, som förhoppningsvis ska dra till sig 1,5 miljoner besökare per år.
– Haparanda är på väg att bli en helt ny stad. De gamla problemen med arbetslöshet och utflyttning har bytts mot nyanställningar, säger Haparandabladets chefredaktör Örjan Pekka.
I dag består tidningens redaktion av sju medarbetare men enligt Örjan Pekka kan det bli tal om nyanställningar.
ik@journalisten.se