Gå direkt till textinnehållet

IKEA kan ge nya journalistjobb

Den tvåspråkiga dagstidningen Haparanda­bladets annonsintäkter har ökat med 25 procent under de senaste nio månaderna. Och för en vecka sedan var tidningen rekordtjock – 56 sidor. Orsaken till annons- och textökningen är ”IKEA-området”, ett köpcentrum byggt på en ödetomt i Haparanda.

Den tvåspråkiga dagstidningen Haparanda­bladets annonsintäkter har ökat med 25 procent under de senaste nio månaderna. Och för en vecka sedan var tidningen rekordtjock – 56 sidor. Orsaken till annons- och textökningen är ”IKEA-området”, ett köpcentrum byggt på en ödetomt i Haparanda.

Här finns det omtalade IKEA-varuhuset och nio andra affärskedjor, som förhoppningsvis ska dra till sig 1,5 miljoner besökare per år.

– Haparanda är på väg att bli en helt ny stad. De gamla problemen med arbetslöshet och utflyttning har bytts mot nyanställningar, säger Haparandabladets chefredaktör Örjan Pekka.

I dag består tidningens redaktion av sju medarbetare men enligt Örjan Pekka kan det bli tal om nyanställningar.

ik@journalisten.se

Fler avsnitt
Fler videos