Hundra GP-jobb kan försvinna
Den dåliga annonskonjunkturen gör att mellan 30 och 100 jobb kan försvinna på Göteborgs-Posten. Trots att Göteborg har starkare konjunktur än övriga landet är det framför allt glest mellan tidningens platsannonser.
Den dåliga annonskonjunkturen gör att mellan 30 och 100 jobb kan försvinna på Göteborgs-Posten. Trots att Göteborg har starkare konjunktur än övriga landet är det framför allt glest mellan tidningens platsannonser.
Hundra jobb är i fara på tidningen, skrev Göteborgs-Posten i måndagens tidning. Skälet är att annonseringen går dåligt och förlustmiljonerna blir allt fler. På torsdag håller tidningsstyrelsen möte och då ska ett program med förslag på åtgärder läggas fram.
Själva tryckeriet går dock bra och de landsortstidningar där GP är delägare har utvecklats enligt plan. Men själva GP, som utgör drygt 70 procent av omsättningen, gör förlust för tredje året i rad. Årets förlust kan, om utvecklingen fortsätter som hittills, hamna på närmare 70 miljoner kronor. För att detta ska kunna hämtas in måste personalen minskas med 100 personer. Den prenumererade upplagan är stabil och den lokala detaljhandelsannonseringen går bra. Men det är platsannonseringen som har vikt kraftigt, vilket enligt tidningens VD Tomas Brunegård beror på att företagen blivit restriktiva med nyrekrytering.
Tidigt i våras trodde tidningens ledning att den vikande trenden hade vänt, men senare under våren föll annonseringen ytterligare.
Förra årets resultat var det sämsta i tidningens historia med en förlust på 84 miljoner kronor.
pf@journalisten.se