Gå direkt till textinnehållet

Hamburgerkedja tog Ekots text

På Ekots hemsida låg en nyhetstext om akrylamidhalten i maten på McDonalds. Den snodde konkurrenten Max rakt av och lade ut på sin webb.

På Ekots hemsida låg en nyhetstext om akrylamidhalten i maten på McDonalds. Den snodde konkurrenten Max rakt av och lade ut på sin webb.

I Ekots nyhetssändning förra måndagen gjorde reportern Pascal Tshibanda på Sveriges Radio i Jönköping ett inslag om en undersökning som gjorts av miljö- och hälsoskyddsförvaltningen i Jönköping. Enligt undersökningen innehöll pommes frites från snabbmatskedjan McDonalds dubbelt så mycket akrylamid som hos en av konkurrenterna.

Texten lades ut på Ekots hemsida. Men redan samma dag plockade Max hamburgerrestauranger upp den för dem så intressanta notisen – en text på drygt 2 000 tecken – och lade den som huvudnyhet på sin hemsida. Med källhänvisning till Ekot, men utan att fråga vare sig Sveriges Radio eller Pascal Tshibanda.

Annons Annons

– En lyssnare som sett det ringde och frågade om jag bytt jobb, säger Pascal Tshibanda.

Reportern kontaktade SRs jurist

När han fått kännedom om det hela kontaktade han Sveriges Radios bolagsjurist Markus Johansson, som påpekade för Max att det inträffade var ett brott mot upphovsrätten – och möjligen även lagen om namn och bild i reklam.

– Sådant här händer då och då. De hade uppenbarligen inte den blekaste aning om att man inte får göra så, säger Markus Johansson.

Han tycker att det är allvarligt när upphovsrätten inte respekteras, men kan, i det här skedet, inte säga om SR kommer att driva ärendet vidare.

– För oss är det viktigast att snabbt få bort texterna, så att inte vi riskerar att sammankopplas med kommersiella intressen.

Dock dröjde det nästan ett dygn efter den första påstötningen från SR innan texten försvann från Max hemsida. Först i torsdags eftermiddag plockades texten bort.

Maxs VD: Det var ett misstag

Rickard Bergfors, VD för Max, beklagar att företaget gjort fel.

– Det var ett misstag. Normalt hanterar vår marknadschef sådant här, men han var på semester och då har en person som saknar kunskap om vad som gäller på eget bevåg lagt ut texten.

Olle Wilöf, upphovsrättsexpert på Journalistförbundet, konstaterar att fallet med Pascal Tshibandas inslag är ett ”solklart upphovsrättsintrång” och även principiellt intressant.

– Sådant här är ju ett vanligt problem för dagstidningar, men det är inte så ofta som etermedierna drabbas. Dessutom är det alltid särskilt känsligt när redaktionellt material används i reklam. Folk kan ju misstänka att han gjort det här under något slags avtalsförhållande, säger Olle Wilöf.

Pascal Tshibanda själv tycker att Max agerande är förkastligt.

– Det är minst sagt förvånande att de inte ens har de mest elementära kunskaper om vad man får göra och inte göra.

“Skadar trovärdigheten”

Han ska nu fundera på om han ska driva fallet vidare.

– Upphovsrätten är ju något som vi journalister måste vara oerhört aktsamma om. Och det som upprör mig mest är att de använder inslaget i kommersiellt syfte, för att svärta ner en konkurrent. De har ju inte bara stulit texten, utan så som de använt den riskerar det att skada både min och Sveriges Radios trovärdighet.

mj@sjf.se

Fler avsnitt