Gå direkt till textinnehållet

Hälften tycker SVT är värt pengarna

Allt fler svenskar tycker att TV-licensen är värd priset. Men det är fortfarande färre än hälften. Det visar svaren i de frågor SVT skickar med den stora SOM-undersökningen varje år.

SOM är den stora medieenkätundersökning som varje år skickas ut av forskare vid Göteborgs universitet. 1769 personer svarade på enkäten under hösten/vintern, och SVT presenterar nu svaren på de frågor som handlar om deras verksamhet.

Bland annat visar svaren att inställningen till TV-licensen har blivit mer positiv de senaste åren. 2004 tyckte bara 42 procent att licensen var värd pengarna, medan det nu är 49 procent som tycker så. 

De som röstar på moderaterna är mer positiva till licensen än de som säger sig rösta på socialdemokraterna.

Inställningen till TV-reklam ligger ganska stilla. I årets undersökning uppgav 11 procent att de är ganska eller mycket positiva till TV-reklam, medan 67 procent är ganska eller mycket negativa till reklamen.

Journalistjobb

Annons
Fler avsnitt
Annons
REPORTAGE
Dalmar Namazi, reporter på SVT och UR:s gemensamma satsning för ungdomar - Nyhetskoll, bakom kameran.
Fullt fokus på Nyhetskoll för ungdomar.
Rapport från ”mellanförskapet”

Senaste numret

Omslag till Journalisten nr 4 2025.