Gå direkt till textinnehållet

Gratistidningar vinnare i Orvesto

Stockholm City är den stora vinnaren i Orvesto konsuments första räckviddsmätning i år, med en ökning av antalet läsare med hela 126 000. Av de betalda dagstidningarna minskar alla storstadstidningar utom Sydsvenskan sin upplaga. Även Expressen minskar, medan Aftonbladet ökar.

Stockholm City är den stora vinnaren i Orvesto konsuments första räckviddsmätning i år, med en ökning av antalet läsare med hela 126 000. Av de betalda dagstidningarna minskar alla storstadstidningar utom Sydsvenskan sin upplaga. Även Expressen minskar, medan Aftonbladet ökar.

Jämfört med den första Orvestomätningen 2003 har de flesta storstadstidningarna minskat sin räckvidd. Vardagssiffran för Dagens Nyheter är nu 912 000 läsare, mot 950 000 i fjol. Svenska Dagbladet minskar från 493 000 till 488 000, Göteborgs-Posten från 602 000 till 586 000 och Expressen/GT/Kvällsposten från 1 172 000 till 1 132 000 (Expressens räckvidd har ökat svagt, medan GT och Kvällsposten har tappat). För det kraftigaste tappet svarar Dagens Industri, som minskar från 462 000 till 428 000.

Ökar gör bara Aftonbladet, från 1 395 000 till 1 437 000 och Sydsvenskan, från 414 000 till 417 000.

Det stora lyftet gör dock gratistidningarna. Stockholm City, som nu får sina första jämförelsetal i Orvesto, har ökat räckvidden med 33 procent och når nu 459 000 läsare, varav 411 000 i Stockholms A-region. Fortfarande har tidningen dock en bra bit upp till Metro i Stockholm: Metro tappar visserligen 4 000 i Stockholm, till 631 000, men har 525 000 läsare i A-regionen. I såväl Göteborg som Skåne ökar Metro sin räckvidd, till 268 000 respektive 212 000.

De veckodistribuerade gratistidningarna från Gisab (Mitt i) och Innerstadspress når totalt 1 084 000 läsare: 908 000 för Mitt i-tidningarna och 176 000 för Innerstadspress. I båda fallen är det en svag minskning från 2003. Malmömagasinet ökar sin räckvidd från 98 000 till 100 000.

På tidsskriftssidan är det många titlar som minskar sin räckvidd. I synnerhet gäller det affärspressen, där såväl Aktiespararen, Sunt förnuft, Affärsvärlden, Privata affärer som Veckans affärer tappar.

Även familjetidningarna tappar kraftigt: Allers minskar från 657 000 till 590 000, Hemmets journal från 632 000 till 564 000, Hemmets veckotidning från 555 000 till 507 000, Allas från 456 000 till 393 000 och Året Runt från 559 000 till 491 000.

Svensk damtidning har minskat räckvidden från 387 000 till 341 000, Amelia från 414 000 till 401 000 och Damernas värld från 299 000 till 280 000.

En del kvinnotidskrifter ökar dock sin räckvidd och når rekordhöga tal för den första mätningen på året, till exempel Tara(från 179 000 till 213 000), Elle (från 267 000 till 294 000), Plaza kvinna (från 73 000 till 97 000) och Cosmopolitan (från 143 000 till 1283 000).

Andra tidskrifter som når rekordnivåer i den här mätningen är Allers Trädgård, Allt om fritidshus, Auto Motor & Sport,, Bilsport, Bilsport Classic, Friskispressen, Hem Ljuva Hem, Husvagn & Camping, Illustrerad vetenskap, Land Lantbruk, Lantliv, M3, Plaza och Plaza Interiör.

De tidskrifter som gjort störst proicentuell ökning från första mätningen i fjol till första mätningen i år är Allt om fritidshus, Solo, Plaza kvinna, M3 och Cosmopolitan och Gods & Gårdar. Minskar mest procentuellt sett gör Bilsportbörsen, Serieparaden, Svensk Innebandy, På kryss, Ljud och bild,och Veckans Affärer.

Journalisten deltar för första gången i Orvestomätningen och uppnår en räckvidd på 42 000 läsare.

mj@journalisten.se

Fler avsnitt
Annons
Profilen

”Jag kan ingenting om robotar och missiler, men jag kan kultur”

För Edgar Mannheimer är det kulturen och historien som ger bäst förståelse för konflikterna i Mellanöstern.
Fler profiler

Senaste numret