Gratistidningar utlovar 300 jobb – utan reklamskatten
Föreningen Gratistidningarna har gått ut i en kampanj som utlovar 300 jobb till kultur- och samhällsjournalister om reklamskatten avskaffas.
Föreningen Gratistidningarna har gått ut i en kampanj som utlovar 300 jobb till kultur- och samhällsjournalister om reklamskatten avskaffas.
Hur realistiskt är det att det skulle bli så många jobb?
– Våra rundringningar visar att det är väldigt realistiskt. Mellan ett och tre jobb på varje tidning är vår uppskattning. Vi kommer att undersöka det mer noggrant så snart vi hinner. I förlängningen handlar det om tusentals jobb som statsmakterna hindrar, det är ett övergrepp mot både småföretagarna och publiken, säger Matz Hammarström ordförande i Gratistidningarna.
Hänger inte dagspressens reträtt ihop med gratistidningarnas framsteg?
– De flesta gratistidningarna kommer på ställen där det inte finns någon dagstidning, små orter eller förorter. I Stockholm har Mitt i-tidningarna inte tagit ett jobb från de befintliga betaltidningarna. Men visst finns det viss konkurrens mellan gratistidningar och betaltidningar också.
Matz Hammarström tror att gratistidningarna har förutsättningar att kunna täcka hela Sverige framöver och att detta gynnar demokatrin. Enligt honom har de gratistidningar de som går bäst upplagor mellan 10.000 och 20.000 exemplar och en stark lokal förankring.
pf@journalisten.se