Gå direkt till textinnehållet

”Göteborgs-Posten smiter från arbetsgivaransvaret”

Göteborgs-Posten har lagt ut produktionen av ungdomssidorna Graf­fiti på företaget Mediakompetens. Trots detta har tidningen låtit sin biträdande nyhetschef vara med och intervjua kandidater som skulle anställas av Mediakompetens och sedan hyras ut till Göteborgs-Posten.

Göteborgs-Posten har lagt ut produktionen av ungdomssidorna Graf­fiti på företaget Mediakompetens.

Trots detta har tidningen låtit sin biträdande nyhetschef vara med och intervjua kandidater som skulle anställas av Mediakompetens och sedan hyras ut till Göteborgs-Posten.

– Jobbar man på Göteborgs-Posten ska man vara anställd där. Att GP lägger ut produktionen men ändå vill ha insyn i bemanningen ser jag bara som ett sätt att smita ifrån arbetsgivaransvaret, säger Bertil Guslén, ordförande i tidningens journalistklubb.

–På sikt kan den typen av inhyrda medarbetare också bli ett hot mot redaktionens trovärdighet, säger han vidare.

Birgitta Kruse, personalchef på Göteborgs-Posten, tillbakavisar kritiken:

– Vi har valt att prova det här under två år. Jag ser det som ett sätt att använda personal från ett bemanningsföretag för att få större flexibilitet till en avdelning där vi annars haft svårt att få egna medarbetare att stanna.

pf@journalisten.se

Fler avsnitt
Fler videos